Overtuig uw doelpubliek met een duidelijke call to action

Wat is een CTA?

Een CTA of een call to action is een marketingconcept waarmee we uw (potentiële) klanten tot een specifieke actie willen aanzetten. Denk daarbij aan actieknoppen op webshops die gebruikers aanmoedigen bepaalde artikelen aan hun winkelwagen toe te voegen en later te kopen. Meestal worden call-to-actions met korte zinnen of woorden gevormd die tot actie leiden, zoals ‘klik hier’, ‘schrijf u in’ of ‘ontdek meer’. Die actiewoorden kunnen vaak ook met ‘nu’ benadrukt worden. Verwerk deze in uw teksten of trek de aandacht van gebruikers door gebruik te maken van opvallende buttons, u vindt CTA’s in veel verschillende vormen terug.

Onderschat de invloed van een doeltreffende CTA op uw conversiepercentage niet. Call to actions zijn een essentieel onderdeel van CRO (Conversion Rate Optimalisation).  Daarom is het belangrijk om een doeltreffende call-to-action op te bouwen. Daarvoor moet u rekening houden met de leeftijd, het geslacht en de nationaliteit van uw doelpubliek.

Ook het design van CTA-knoppen, in marketingterminologie ook wel buttons genoemd, is cruciaal. Een call-to-action button wordt vaak door marketers gebruikt om extra aandacht naar een bepaalde actie te trekken. U kan zich dus best even de vraag stellen – spreken de knoppen uw doelpubliek aan op de volgende vlakken:

  •       het visuele aspect
  •       de gebruikte actiewoorden
  •       de plaatsing van de actieknop
  •       de kleur van de actieknop & de verwoording
  •       de vorm van de knop
  •       de grootte van de knop en & tekst

Heeft u vragen over CTA’s en hoe u deze kan implementeren? Bij BREEX Salesmakers zijn wij steeds bereid uw vragen te beantwoorden. Wij helpen u graag verder en zetten voor u campagnes met overtuigende CTA’s op. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Waar kan u call to actions gebruiken?

Het doel van een call to action is om meer conversies te behalen. Het is dan ook logisch dat we die op bijna alle (digitale) marketingkanalen kunnen terugvinden. Hieronder lijsten wij voor u de meest voorkomende plaatsen op:

  1. Op websites & webshops

    Van een homepagina tot blogartikelen, CTA’s laten de gebruikers van websites tot actie overgaan. Ook als een website of webshop geoptimaliseerd wordt en die SEO-gerichter gemaakt wordt, zijn call to actions onmisbaar. Zorg voor minstens één CTA-knop in de content van elke pagina van uw website om optimale resultaten te behalen. Zowel op mobiel als op desktop zorgen deze cta’s voor een grote impact op uw conversiepercentage. 

    U kan daarvoor op de hulp van BREEX Salesmakers rekenen. Wij plaatsen niet alleen duidelijke CTA’s in de content van uw website/webshop, maar ook    in de meta titles en descriptions. Die laatste zijn de titel en de omschrijving die u te zien krijgt bij zoekopdrachten in Google of in andere zoekmachines.

  2. In e-mailcampagnes

    Bent u van plan om een mailingcampagne of nieuwsbrief naar uw adressenlijst uit te sturen? Dan kan u daaraan CTA’s en knoppen toevoegen. Zo kan u via nieuwsbrieven en e-mailcampagnes lezers naar uw website doorverwijzen.

  3.  Op sociale media

    Ook op sociale media kunnen CTA’s onontbeerlijk zijn; vooral als u sterke call to actions in uw advertenties wil integreren. Zo kan u uw volgers laten mailen, bellen of naar uw website leiden voor aankopen of downloads. Of uw doelgroep eerder actief is op Facebook of op Instagram, CTA’s zijn onvermijdelijk om het doel van uw post te bereiken. 

  4. In Google Ads

    Als u in SEA (Search Engine Advertising) investeert, kan u best ook de tijd nemen om daarvoor degelijke CTA’s te schrijven. U kan zoal call extentions en andere extensies implementeren om de doorklikbaarheid van uw advertentie te verhogen.

Heeft u hulp nodig om CTA’s voor uw website, webshop of mailingcampagne te schrijven? Dan staan wij bij BREEX Salesmakers paraat. Stuur ons gerust een bericht en wij beantwoorden zo snel mogelijk al uw vragen.

Call to Actions voor uw website

Waarom een duidelijke call to action gebruiken?

Een goede call to action kan uw potentiële klanten aanmoedigen om een specifieke actie te ondernemen, waarna ze converteren. Elke CTA heeft zijn eigen doel, zoals potentiële klanten naar uw website leiden of hen overtuigen om uw product te kopen. De resultaten van een call to action zijn gemakkelijk te analyseren aan de hand van bepaalde tools (bv. Google Analytics). U kan dan duidelijk opmeten welke CTA’s werken en aan welke er best nog gesleuteld moet worden.

 

Heeft u hulp nodig om een efficiënte call-to-action te schrijven?

Vijf tips om uw CTA’s te verbeteren

  • Pas ze aan uw doelpubliek aan

    Stem uw taalgebruik op uw doelpubliek af. Dat zijn tenslotte de gebruikers die u tot actie wil laten overgaan. Als uw boodschap persoonlijk is, voelen de gebruikers zich meer aangesproken en zijn ze meer geneigd om uw gewenste actie uit te voeren.

  • Let op het visuele aspect & op de formulering

    Laat uw CTA opvallen en maak die aantrekkelijk voor uw doelpubliek, zowel qua formulering als qua design. Houd de formulering best kort en bondig. Hoe langer uw tekst immers is, hoe kleiner de kans dat uw gebruikers die (volledig) lezen. Visueel kan u creatief met knoppen zijn. Die werken meestal het best. U kan daarnaast call to actions in uw tekst, op een afbeelding of op andere elementen plaatsen.

  • Speel in op gevoelens (fomo, urgentie of nieuwsgierigheid)

    Door op emoties zoals nieuwsgierigheid of fomo (urgentie) in te spelen, vergroot u de kans dat uw gebruikers actie ondernemen. Dat kan u doen door een tijdslimiet op uw call to action te zetten of door woorden zoals ‘nu’ of ‘vandaag’ te gebruiken. Zo geeft u uw gebruikers de indruk dat ze iets missen als ze niet op uw call to action klikken.

  • Wees overtuigend

    De boodschap die u aan uw CTA toeschrijft, moet uw gebruikers overtuigen de gewenste actie uit te voeren. Maak die dus duidelijk en doelgericht.

  • Gebruik imperatieven

    Door een imperatief op te werpen, laat u gebruikers meteen weten wat ze moeten doen. Een bevel laat weinig ruimte om verder na te denken of andere handelingen uit te voeren. Om uw gebruikers nog gemakkelijker te overtuigen om tot actie over te gaan, kan u de imperatief met een voordeel combineren. Dat krijgen ze wanneer ze tot actie overgaan. Voorbeeld: ‘Profiteer nu’ of ‘Grijp uw kans’.

Reken op de uitgebreide kennis van BREEX Salesmakers om u te helpen uw call to actions te verbeteren. Wij zoeken samen met u de best werkende CTA door bovenstaande technieken op uw website, webshop, advertenties of sociale media toe te passen. Contacteer ons voor meer informatie.

A/B-tests op uw CTA’s uitvoeren

A/B-testen is een marketingtechniek waarbij meerdere mogelijkheden uitgetest kunnen worden. U kan die testmethode inzetten door een verandering aan uw website aan te brengen, met name aan uw CTA. De resultaten daarvan kan u dan analyseren om te weten te komen welke call to action het beste voor uw doelpubliek werkt.

Overtuig uw gebruikers met een doeltreffende CTA!

Ga aan de slag met doeltreffende CTA’s

Van aanvragen voor vrijblijvende offertes stimuleren tot meer informatie aanbieden, een CTA of call to action is een korte en bondige boodschap die uw gebruikers moet overtuigen een actie uit te voeren. U kan die op uw website, webshop, in nieuwsbrieven, in advertenties of op sociale media integreren. Om een doeltreffende CTA te schrijven, moet u naast de formulering het visuele aspect in acht nemen. Er bestaat niet zoiets als één werkende call to action. Het is dan ook belangrijk om uit te testen welke CTA de meeste impact op uw doelpubliek heeft. Als u hulp nodig heeft om een duidelijke call to action te schrijven, kan u op BREEX Salesmakers vertrouwen.