SEA: tips & tricks

Wat is SEA?

Heeft u al eens opgemerkt dat voor een heel aantal zoekopdrachten de eerste resultaten als ‘advertentie’ aangegeven worden? Dat is SEA. Die marketingstrategie staat ook bekend onder zijn volledige naam ‘Search Engine Advertising, als ‘Pay-per-Click’ (PPC) of gewoonweg Google Ads.

SEA betekent advertenties op Google en andere zoekmachines opstellen. Die marketingcampagne zorgt ervoor dat de reclame voor uw bedrijf bovenaan de zoekresultaten vertoond wordt. Ze staat vaak boven de organische zoekresultaten.

U kan de advertenties enerzijds zelf opzetten. Anderzijds kan u op onze professionals rekenen om doeltreffende SEA-campagnes te lanceren. Het team van BREEX Salesmakers helpt u er graag bij! Aarzel niet om ons te contacteren als u meer wil weten over wat wij voor u kunnen betekenen.

Waarom een SEA-campagne opstarten?

Er zijn veel voordelen verbonden aan het gebruik van SEA. Hieronder vindt u de belangrijkste voordelen van SEA die het de tijd en de investering meer dan waard maken:

  1.     Groot bereik

U kan er zeker van zijn dat de meerderheid van uw doelpubliek dagelijks Google gebruikt. 93 % van alle onlineactiviteiten begint namelijk op zoekmachines, waarvan Google de belangrijkste is. Het is dus zeker interessant voor de marketing van uw bedrijf om uw advertenties helemaal bovenaan te verkrijgen.

  1.     Rendabiliteit

SEA is uiterst rendabel. U kan het budget volledig naar wens instellen. U hoeft geen hogere bedragen te bieden dan uw budget toelaat. U kan ook zoveel advertenties plaatsen als u wil. Het is zelfs niet noodzakelijk om een specifiek budget vast te leggen, al heeft het bedrag dat u instelt wel invloed op het succes van uw campagne. Bovendien betaalt u alleen voor uw advertenties wanneer iemand erop klikt. Zo betaalt u enkel voor de mensen die interesse in uw bedrijf tonen, op voorwaarde dat u de juiste trefwoorden gebruikt. U bepaalt zelf de zoekwoorden waarop u wilt inzetten en betaalt hiervoor een specifieke klikprijs (een ‘cost pet click’).

  1.     Het juiste doelpubliek

Als u een SEA-campagne opstelt, kan u zelf een duidelijk doelpubliek bepalen. Dat doet u door uw doelpubliek in te stellen op basis van zoektermen, locaties, interesses, geslacht, leeftijd of specifieke doelgroepen. U kan zelfs aangeven op welke uren van de dag uw advertentie zichtbaar is. Door die parameters in te stellen, bereikt u het gewenste doelpubliek en vergroot u uw kans op conversies.

  1.     Meetbare resultaten

Nadat u een SEA-strategie uitgewerkt heeft, kan u snelle resultaten verwachten. U kan de resultaten van uw campagne op platformen zoals Google Ads opmeten. Daar kan u onder meer het aantal klikken, de doorklikratio, de prijs per klik en het aantal conversies analyseren. Het voordeel van die statistieken analyseren, is dat u uw campagne tijdig kan optimaliseren om het succes ervan te verhogen.

Google Ads campagne

Tips & tricks voor een betere SEA-campagne

Bij BREEX Salesmakers helpen wij u graag een optimale SEA-campagne op poten te zetten. We hebben hieronder voor u een lijst opgesteld met tips en tricks die wij dagelijks gebruiken om succesvolle zoekadvertenties in te stellen. Wenst u uw campagne door ons te laten opzetten? Dan kan u ons vrijblijvend contacteren voor een persoonlijke afspraak.

  •       Stel uw uitsluitingszoektermen in

Om uw doelpubliek op de correcte manier aan te spreken, is het belangrijk om de juiste zoektermen te gebruiken. Als u relevante kernwoorden instelt, biedt Google Ads de mogelijkheid om uitsluitingszoektermen in te stellen. Dat is een lijst met woorden die irrelevant of onbelangrijk voor uw campagne zijn. Door die van uw campagne uit te sluiten, wordt die gerichter en aantrekkelijker voor uw doelpubliek.

  •       Unique Selling Points

Wat maakt uw bedrijf uniek? Waarom moet uw doelpubliek u boven uw concurrenten verkiezen? Laat uw potentiële klanten weten waarom ze voor u moeten kiezen. Van een breed aanbod tot een gratis verzending, toon uw klanten welke USP’s u hun kan aanbieden. Die Unique Selling Points vormen een meerwaarde voor uw klanten.

  •       Schrijf een duidelijke call to action

Een call to action is een essentieel onderdeel van een advertentie. Die boodschap kan uw potentiële klanten overtuigen om naar uw website door te klikken en te converteren. Zorg dus voor een sterke en duidelijke boodschap die uw doelpubliek kan overtuigen van uw bedrijf. Welke actie wil u dat uw doelpubliek onderneemt? Toon die aan met een boodschap als ‘Bel ons nu’, ‘Vraag nu uw persoonlijke offerte aan’ of ‘Koop nu’.

Wil u een doeltreffende SEA-campagne opstarten?

  •       Let op uw kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is een diagnosetool van Google die aantoont op een schaal van één tot tien hoe kwalitatief uw advertentie is ten opzichte van andere adverteerders. Die score wordt op basis van verschillende factoren berekend:

  • verwachte klikfrequentie (CTR)
  • relevantie van uw advertentie
  • ervaring van de landingspagina

U kan de score in uw Googleaccount bekijken. Als u dat wenst, kan u dan aan bovenstaande factoren werken om uw score te verbeteren.

  •       Maak gebruik van advertentie-extensies

Advertentie-extensies zorgen ervoor dat u extra content aan uw advertentietekst kan toevoegen. Dat is bijkomende informatie die u aan uw doelpubliek kan aanbieden om het te overtuigen om voor uw bedrijf te kiezen. Extra content kan ook zeker meer zoektermen opleveren.

  •       Experimenteer

Net als elk doelpubliek is elke SEA-campagne uniek. Het kan dus interessant zijn om te experimenteren. Zo kan u uit de statistieken afleiden wat specifiek voor uw doelpubliek werkt en wat nog bijgesteld moet worden. Door regelmatig met uw zoekadvertenties te experimenteren, kan u die optimaliseren om uw campagne zo succesvol mogelijk te maken.

  •       SEA is een continu proces

Een succesvolle SEA-strategie houdt meer in dan enkel een zoekadvertentie opzetten en op de resultaten wachten. Aangezien Google en uw concurrenten constant evolueren, moeten uw campagnes dat ook doen. Zo blijft u relevant en behaalt u de best mogelijke resultaten. Bekijk regelmatig de statistieken van uw campagne en pas die op basis daarvan aan.

Het verschil tussen SEO en SEA

Waar SEA (Search Engine Advertising) voor betaalde zoekresultaten zorgt, kan u SEO (Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie) gebruiken om uw onbetaalde of organische zoekresultaten te verbeteren. Aangezien dat beide marketingstrategieën dienen om uw online vindbaarheid te verbeteren, kan u SEO en SEA complementair inzetten.

SEO en SEA vormen samen Search Engine Marketing en zorgen ervoor dat uw gemiddelde positie in Google stijgt. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken kan u ervoor zorgen dat er relevant verkeer op uw website terechtkomt.

Moet u toch een keuze maken tussen SEO en SEA? Dan kan u best het verschil tussen SEO en SEA kennen. SEO en SEA hebben dan wel hetzelfde doel, maar werken niet op hetzelfde termijn. Google Ads biedt onmiddellijke resultaten. Als u deze stopzet, verdwijnen deze resultaten weer. Aan de andere kan is zoekmachine optimalisatie een lange termijn strategie. Het duurt langer voordat u resultaten terugvind, maar u behoudt deze ook langer.

Heeft u interesse in SEO en SEA of moet u tussen beide strategieën? Hoewel u betere resultaten kan behalen door SEO en SEA complementair in te zetten, kunnen wij u adviseren over de strategie die voor uw onderneming de grootste impact zou hebben. Vraag nu gerust uw persoonlijk adviesgesprek aan.

Heeft u hulp nodig met uw advertentiecampagne?

Start uw SEA-campagne op

Boost uw bedrijf met een efficiënte SEA-campagne. Bent u op zoek naar de juiste partner om u succesvolle advertenties te helpen opzetten? BREEX Salesmakers heeft een bekwaam team dat u kan begeleiden om een doeltreffende SEA-strategie te bedenken. Daarnaast kunnen wij die campagne met een diepgaande SEO-analyse combineren om uw resultaten nog meer te bevorderen. Heeft u nog vragen over wat wij voor u kunnen betekenen? Aarzel niet om ons te contacteren of om een persoonlijke afspraak in te plannen.