Waarom aan e-mailmarketing doen

E-mailmarketing is een uiterst sterk marketingkanaal dat zowel een vorm van direct marketing als van digitale marketing is. Daarbij worden e-mails gebruikt om de producten of diensten van uw bedrijf te promoten

Die strategie kan uw klanten bewust maken van uw nieuwste artikelen of speciale aanbiedingen aan de hand van e-mailmarketing. Die kan ook een centrale rol in uw marketingstrategie spelen door leads te genereren en merkbekendheid te creëren.

Ook relaties onderhouden of klanten betrokken houden, kan via verschillende soorten marketingmails.

De e-mailmarketingspecialisten van BREEX Salesmakers helpen u graag om een marketingstrategie op te stellen. Contacteer ons om de mogelijkheden van uw campagne te bespreken

E-mails als marketingtool

Een van de grootste voordelen van e-mails als communicatiemiddel is dat vrijwel iedereen e-mails gebruikt.

De allereerste e-mail werd in 1971 door computeringenieur Ray Tomlinson verstuurd. In 2020 bereikte het aantal e-mailgebruikers wereldwijd vier miljard. In 2021 werden er wereldwijd dagelijks naar schatting 319,6 miljard e-mails verzonden en ontvangen. Maar liefst 92 % van de volwassenen die online zijn, gebruikt tegenwoordig e-mail, waarvan 61 % het medium dagelijks gebruikt.

Daarnaast zijn e-mails uitgegroeid tot een populair marketinginstrument voor bedrijven, omdat die gebruikers tot enige actie dwingen. Een e-mail blijft namelijk in uw inbox staan totdat die gelezen, verwijderd of gearchiveerd wordt. E-mailmarketing is een werkelijk onmisbaar element geworden van een doeltreffende onlinemarketingstrategie.

Een verbinding met uw doelpubliek maken

E-mailmarketing kan u helpen een relatie met uw doelpubliek op te bouwen en tegelijkertijd verkeer naar uw blog, sociale media of andere plaatsen te leiden. U kan uw e-mails zelfs segmenteren en gebruikers per demografie targeten, zodat u mensen alleen de berichten stuurt die zij het liefst willen zien.

De beste manier om met uw doelgroep in contact te komen, is door e-mailcampagnes te maken die waarde hebben. Kostenbesparingen, nieuwe producten, nieuwe diensten en productvoordelen laten de ontvanger zien dat de e-mail waarde heeft voor hen en dat ze daarom moeten blijven lezen.

E-mailmarketing is een geweldige manier om uw bedrijf top-of-mind te houden bij (potentiële) klanten, zodat ze niet aan uw concurrenten denken. Indien correct uitgevoerd, kan uw e-mailmarketingcampagne veel succes hebben en klanten tot actie aanzetten. Dat is wat alle bedrijven willen als ze campagnes ontwikkelen.

marketing e mail uitsturen

Types van marketingmails

Er zijn heel wat verschillende types van marketingmails. Elk type heeft zijn eigen doel en zorgt voor een andere interactie met uw (potentiële) klanten. Hieronder lijsten we een aantal voorbeelden op:

  •       welkomstmails
  •       nieuwsbrieven
  •       uitnodigingsmails
  •       bevestigingsmails
  •       surveymails
  •       seizoensgebonden e-mails (bv. Kerstmis, Moeder- en Vaderdag)
  •       promotiemails
  •       enz.

 

U hoeft u zeker niet te limiteren tot één type marketingmail. Door verschillende types te combineren, kan u meer uit uw campagnes halen. Bepaal hoe u e-mailmarketing optimaal kan gebruiken voor uw onderneming.

Vertrouw op de uitgebreide kennis van BREEX Salesmakers en volg bij ons een duidelijke training om e-mailmarketing ten volle te kunnen gebruiken en de juiste types e-mail te bepalen. Contacteer ons gerust als u daarvoor een afspraak wil inplannen.

Een e-mailmarketingcampagne opstellen

  1.   Wat is het doel van de campagne?

Alvorens u eraan denkt een e-mailcampagne te starten, moet u eerst begrijpen waarom u die opzet. Wat hoopt u met de e-mail te bereiken? Welke actie wil u dat uw lezers ondernemen nadat ze uw e-mail hebben geopend? Er zijn heel wat verschillende doelen die u met uw onlinemarketing en specifieker met e-mailmarketing kan bereiken. Hier zijn enkele voorbeelden van doelen die u voor uw e-mailcampagnes kan stellen:

  •       naamsbekendheid
  •       websiteverkeer
  •       inkomsten genereren
  •       (nieuwe) leads opvolgen
  •       feedback & enquêtes om een goede klantrelatie te onderhouden
  •       een nieuwe product of dienst aankondigen & promoten

 

Door het doel van uw campagne te definiëren, kan u uw inspanningen sturen en tastbare resultaten behalen. Pas de doelstellingen van uw e-mailcampagne aan de grotere doelstellingen van uw bedrijf aan, zodat ze een positief effect op uw bedrijfsresultaten hebben.

  1.   Wie behoort tot het doelpubliek van de campagne?

Bent u van plan om uw e-mailcampagne op het volledige doelpubliek van uw bedrijf of op een specifieke selectie toepassen? U kan u op meerdere factoren zoals leeftijd, locatie en interesses baseren om het doelpubliek van uw e-mailmarketingcampagne te bepalen.

Op basis daarvan kan u dan alvast een e-maillijst opstellen met de e-mailadressen die u voor uw campagnes wil gebruiken. Houd daarbij zeker rekening met de Europese regelgeving. Vraag toestemming om bepaalde e-mailadressen te gebruiken.

  1.   Welk type marketing e-mail wil u uitsturen?

Zoals hierboven vermeld, bestaan er heel wat verschillende types marketingmails. U kan zelf bepalen welk type het best bij uw onlinemarketingstrategie past en u zal helpen om het doel van uw campagne te bereiken.

  1.   Wanneer stuurt u best uw e-mailcampagne uit?

De dag en zelfs het uur waarop u uw marketingmail uitstuurt, speelt een rol als u uw campagne aanmaakt. Door testen uit te voeren, kan u zien op welke dagen en momenten uw doelpubliek het best bereikbaar is via e-mail. In het algemeen merken we dat e-mailmarketing het beste scoren ’s ochtends vroeg, net na de middag of na de kantooruren op dinsdag, woensdag en donderdag.

  1.  Hoe stelt u de best mogelijke campagne op?

Hoewel elke e-mailmarketingcampagne best zo veel mogelijk gepersonaliseerd wordt ten opzichte van uw bedrijf en uw doelpubliek, kunnen we u een aantal algemene tips geven om uw e-mailmarketing te verbeteren:

    1. Verzorg het design

      Het design van uw campagne is bijna even belangrijk als de content. Een responsieve e-mail (die zich dus aanpast aan uw schermgrootte) met branding (uw logo, bedrijfskleuren en -font) en afbeeldingen spreekt meer aan dan een gewone zwart-wittekst.

    2. Personaliseer uw e-mail

      De lezer van uw e-mailcampagne wil als persoon gezien worden. Hij/zij heeft een eigen persoonlijkheid en behoeftes. Door daarop tijdens uw e-mailcampagne in te spelen, opent en leest de lezer uw e-mailberichten gemakkelijker en kan uw e-mailcampagne zijn doel beter bereiken. U kan uw campagne op verschillende manieren personaliseren. U kan bijvoorbeeld uw lezers bij naam aanspreken of producten en diensten aanbieden die relevant zijn voor de interesses van de lezer.

    3. Start een conversatie

      U kan er zeker van zijn dat uw lezers meerdere marketingmails per dag ontvangen. Om uw lezers echt te betrekken en een relatie met hen op te bouwen, moet u hen als mensen en niet als bedrijven aanspreken. Houd uw e-mails vriendelijk, toegankelijk en conversatiegericht.

    4. Zorg voor een opvolging

      Een alleenstaande e-mail geeft niet altijd de gewenste resultaten. Het is daarom belangrijk om uw e-mails op te volgen. Een tweede of zelfs een derde e-mail zijn een goede follow-up om uw contacten te onderhouden en uw lezers te converteren. E-mailmarketing is geen uniek gegeven, maar eerder een strategie die periodiek onder handen genomen moet worden.

    5. Stuur uw mail vanuit een persoonlijk e-mailadres

      Spreek uw lezers aan van persoon tot persoon. Door een herkenbare naam als verzender te gebruiken, kan u een grotere connectie met uw lezers vormen. U kan daarvoor de naam van de zaakvoerder of marketingmanager gebruiken. Die komen persoonlijker over dan een e-mail van een no-reply-e-mailadres.

  1. Voer A/B-tests uit

Met behulp van e-mailmarketingsoftware, die ook kan worden geconfigureerd om gemakkelijk e-mails te versturen, kan u A/B-tests uitvoeren van een onderwerpregel of call-to-action. A/B-testen is een methode waarbij u twee versies van uw marketingmail naar een klein percentage van uw doelpubliek doorstuurt. Zo kan u vaststellen welke boodschap het best presteert.

  1.   Wat is het resultaat van uw campagne?

U steekt vast veel werk in e-mailmarketing, maar lopen uw campagnes ook even goed als verwacht? Door met specifieke e-mailmarketingsoftware te werken om campagnes op te stellen en uit te sturen, kan u de resultaten ervan eenvoudig analyseren. Zo kan u in uw data opzoeken hoeveel percent van uw contacten uw e-mail geopend (open rate) en doorgeklikt (click-through rate) hebben.

Daarnaast kan u uw bounce rate zien. Dat is het aantal e-mails die uw lezers niet bereikt hebben. U kan ten slotte zien hoeveel mensen uitgeschreven hebben (unsubscribe rate). Door al die gegevens te analyseren, kan u uw volgende campagne aanpassen om uw open rate en vooral click-through rate (en dus uw conversies) te verbeteren. 

Heeft u hulp nodig om een succesvolle e-mailmarketingcampagne op te stellen? Bij BREEX Salesmakers helpen wij u graag om doeltreffende marketingmails te schrijven, uit te sturen en de resultaten van uw campagnes te analyseren. Twijfel niet om ons te contacteren om de mogelijkheden van e-mailmarketing te bespreken.

Heeft u interesse in een e-mailmarketingcampagne?

Voordelen van e-mailmarketingcampagnes

  •       lage kostprijs
  •       brengt gerichte boodschappen over
  •       genereert inkomsten
  •       gemakkelijk op te zetten
  •       eenvoudig te analyseren resultaten
  •       gemakkelijk om te delen
  •       bereikt een wereldwijd doelpubliek
  •       onmiddellijke impact
  •       ongeëvenaard investeringsrendement

E-mailmarketing & privacy

E-mailmarketing is dan wel een interessante onlinemarketingstrategie, maar u dient daarbij ook privacy stil te staan. Als u e-mailcampagnes opstelt, is het belangrijk om met de GDPR-wetgeving rekening te houden.

Die Europese wetgeving laat u toe bestaande klanten zonder toestemming voor e-mailmarketing te contacteren. Daarnaast kan u, onder verschillende voorwaarden, potentiële klanten aanspreken. Voor meer informatie rond de privacywetgeving over e-mailmarketing kan u het volledige artikel daarrond doorlezen.

Bent u op zoek naar een partner om uw e-mailmarketingstrategie uit te werken?

Uw e-mailmarketingcampagne lanceren

Geniet zelf ook van de voordelen van e-mails als marketinginstrument. Wil u een succesvolle e-mailmarketingcampagne lanceren? Het professionele team van BREEX Salesmakers staat klaar om u te helpen om zo’n e-mailmarketingstrategie uit te werken. Boek een afspraak met één van onze specialisten om uw e-mailcampagne te bespreken. Aarzel niet om ons te contacteren als u verder nog vragen heeft over e-mailmarketing.