Dagelijks schrijven nieuwe gebruikers zich in op verschillende socialemediakanalen. Van Facebook tot nieuwere kanalen zoals TikTok, sociale media zijn wereldwijd populair. Zo spendeert een gemiddelde persoon dagelijks meer dan twee uur op voorgaande kanalen.
Als bedrijfseigenaar is het dan ook interessant om die tools te analyseren en optimaal in te zetten. Aan de hand van sociale media kan u namelijk de naambekendheid van uw onderneming sterk verbeteren.
Wil u weten hoe u de ideale socialemediacampagne op poten kan zetten? Dan vindt u daarvoor in dit artikel vijf doeltreffende tips. Heeft u daarna nog vragen over sociale media of wil u uw campagnes graag uitbesteden? Contacteer ons dan vrijblijvend!
Er bestaan heel wat redenen om een socialemediacampagne de wereld in te sturen. Zoals we al vermeld hebben, zijn de kanalen momenteel mondiaal zeer populair. De volgende opsomming toont aan waarom u uw onderneming best op sociale media promoot:
Wereldwijd schrijven nieuwe gebruikers zich dagelijks in op socialemediakanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok enz. U kan daarop dus heel wat potentiële klanten aanspreken. Het grootste doelpubliek van online communicatiemiddelen zijn jongeren. Zij vormen een essentiële doelgroep, aangezien zij als toekomstige consumenten het succes van uw onderneming kunnen bepalen.
Hoewel u op sociale media een heel groot bereik heeft, kan u specifiek targetten. Spreek uw gewenste doelpubliek aan door uw campagnes voor een demografie, beroep, interesse of opleiding in te stellen. Zo bereikt u enkel de personen die interessant zijn voor uw campagne. Bekijk de targettingmogelijkheden van de verschillende kanalen om zo het efficiëntste te kunnen werken.
Hoe belangrijker uw online aanwezigheid op verschillende marketingkanalen (waaronder sociale media), hoe meer u de herkenbaarheid en zo ook de naambekendheid van uw onderneming kan versterken. Via sociale media krijgt u razendsnel feedback, waardoor u uw campagnes kan optimaliseren en de resultaten ervan kan opkrikken.
Vertrouwen is essentieel om van prospecten daadwerkelijk klanten te maken. Met uw campagnes kan u uw expertise benadrukken en autoriteit uitstralen. Die factoren zorgen ervoor dat uw onderneming betrouwbaarder overkomt. Door op sociale media vragen en opmerkingen van klanten te beantwoorden, kan u dat vertrouwen verder verhogen.
Sociale media zijn ideaal om resultaten te verkrijgen zonder veel geld te hoeven investeren. Door een gratis profiel aan te maken en daarop relevante berichten te posten, kan u al heel wat prospecten aanspreken. Daarnaast kan u op sociale media perfect adverteren. U bepaalt volledig zelf het budget dat u eraan wil uitgeven.
Zowel van klassieke posts als van advertenties kan u op de meeste socialemediakanalen de resultaten meten. Sociale media zijn echter geen exacte wetenschap. De resultaten hangen vaak af van verschillende factoren, zoals uw doelpubliek, het kanaal, wanneer u post enz. Door regelmatig de resultaten van een campagne te analyseren, kan u uw huidige én toekomstige campagnes optimaliseren.
Vaak converteren klanten niet van de eerste keer. Ze bezoeken uw website wel, maar verlaten die zonder actie te ondernemen. Remarketing houdt in dat u ze opnieuw aanspreekt om hen te overtuigen een bepaalde actie uit te voeren. Denk aan een product aankopen of zich op een nieuwsbrief inschrijven. Sociale media zijn daarbij een doeltreffend middel.
Een vrijblijvend adviesgesprek inplannen?
Heeft u interesse om sociale media als marketingtool voor uw onderneming in te zetten? Dan helpen wij u graag verder. Met de volgende vijf tips kan u een succesvolle campagne opzetten. Heeft u hulp nodig om een marketingstrategie op te zetten of een campagne te lanceren? Contacteer ons dan voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Er zijn steeds meer socialemediakanalen in omloop. Uiteraard hoeft u zich niet tot één te beperken. Analyseer welke kanalen uw doelpubliek het meest gebruiken om zo de ideale kanalen voor uw onderneming te bepalen.
Naast uw doelpubliek speelt uw onderneming zelf een rol in de platformkeuze. Zo kan een grafisch bedrijf of een bedrijf met een sterk visuele merkidentiteit het best op platformen zoals Instagram steunen. U kan daarbij een concurrentieanalyse uitvoeren. Door naar de socialemediakanalen van uw concurrenten te kijken, kan u snel achterhalen welke platformen de beste resultaten behalen.
Wat is het doel van uw campagne? Wil u uw klantenrelaties met een kwalitatieve service onderbouwen? Dan zijn Facebook of Twitter beter geschikt dan Instagram. Bekijk zeker ook de doelen van de platformen zelf. Ten slotte nemen sociale media een bepaalde tijd (en budget) in beslag – een aspect om rekening mee te houden.
Sociale media werken het best door regelmatig te posten. Afhankelijk van de platformen die u gekozen heeft, werken sommige momenten beter dan andere. We hebben voor u alvast uitgezocht wanneer u het best post op de grootste socialemediaplatformen. Dat is echter slechts een gemiddelde en wordt best op uw doelpubliek afgestemd.
Facebook werkt het best met een à twee berichten per week. Die post u best in de vroege namiddag of ’s avonds. Hoewel het einde van de week de beste resultaten geeft, wordt zondag vaak gezien als de slechtste dag.
Instagram wordt opgedeeld in meerdere publicaties. Zo post u per dag best één afbeelding of carrousel en een à twee stories of reels. Let er wel op dat Instagram ’s ochtends vaak minder bezoekers trekt.
Aangezien dit een professioneel platform is, is het interessanter om het enkel op weekdagen te hanteren. Om meer resultaten te genereren, post u er best elke werkdag tussen de kantooruren.
Om Pinterest optimaal te benutten, post of pint u best vier berichten per dag. Afhankelijk van uw content doet u dat best in de late namiddag of ’s avonds. Net als bij Facebook wordt zondag vaak gezien als de slechtste dag om te posten.
Sinds 2020 is TikTok ook een sterk groeiend socialemediakanaal. Omdat er zoveel nieuwe filmpjes op verschijnen, post u best meerdere keren per dag. We raden u aan tot wel drie korte filmpjes te publiceren. Zo kan u best in de vroege, late namiddag en ’s avonds posten. De app blijkt op die tijdstippen het meest bekeken te worden.
Twitter:
Ten slotte behoort Twitter tot de courantste platformen. Twitter is hoofdzakelijk bedoeld voor tekstberichten. U post best tot drie keer per dag, behalve in de vroege ochtend.
Hoewel we u aanraden om consistent te zijn, primeert kwaliteit zeker op kwantiteit. Als u volgens bovenstaande frequentie geen relevante content kan publiceren, post u best wat minder. Kies altijd een frequentie die bij u past.
Zoals vermeld, staat kwaliteit boven kwantiteit. Zorg er dus voor dat de content die u publiceert relevant, actueel en accuraat is. Weet wat uw doelpubliek wil en focus daarop. Daarbij is ook het formaat van uw berichten belangrijk.
Veel consumenten baseren zich op het gedrag van anderen om acties uit te voeren. Met sociale media kan u daarop inspelen. Gebruikers publiceren soms eigen content, ook wel ‘User Generated Content’ genoemd. Die vormt een waardevolle referentie aan uw onderneming. Bedenk dus een originele campagne waarna uw doelpubliek die kan delen.
Er bestaat geen sluitende manier om sociale media en bijbehorende professionele content te hanteren. Daarom kan u beter experimenteren en zo des te sneller ontdekken welke strategie uw doelpubliek kan bekoren. Van de timing tot de tone of voice, er zijn verschillende elementen die u kan aanpassen en analyseren.
Interesse in een doeltreffende socialemediacampagne?
Wil u ook een creatieve socialemediacampagne laten bedenken en lanceren? BREEX Salesmakers heeft de nodige vakkennis en ervaring om u daarmee te helpen. Wij staan klaar om u gericht advies te verlenen. Vraag nu alvast een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.
BREEX is dé referentie voor slimme bedrijfsoplossingen bij ondernemers in de Benelux. Klanten helpen groeien is ons voornaamste doel.