De ultieme webshopchecklist

Wat kan u doen om uw webshop zelf te promoten?

Als u een webshop op maat heeft laten bouwen, hoopt u natuurlijk dat die een groot succes is. Er zijn heel wat opties om die droom te realiseren. Door van promotietechnieken zoals e-mailmarketing, sociale media en offline marketing gebruik te maken, kan u zelf meer verkeer naar uw webshop leiden.

Wil u uw webshop zelf promoten? Wij hebben een checklist opgemaakt om u op weg te helpen. Verder kan u hieronder een uitgebreide uitleg vinden voor elke promotietechniek. Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen over hoe u uw webshop kan promoten? Contacteer dan het team van BREEX Salesmakers. Wij hebben de nodige vakkennis en ervaring om u te adviseren.

Download hier alvast de checklist om van start te gaan. 

webshopchecklistvisual

Download nu de volledige webshopchecklist

1. Sociale media

Dagelijks wordt er aanzienlijk veel tijd op socialemediakanalen gespendeerd. Sociale media zijn dus zeker een niet te onderschatten tool als u een marketingcampagne wil lanceren.

U kan het marketinginstrument tweeledig inzetten. Enerzijds kan dat organisch door regelmatig op uw socialemediakanalen te posten. Anderzijds kan u ervoor kiezen om op bepaalde kanalen te adverteren.

Call to Actions op Social Media
  • Bepaal uw socialemediakanalen

Welke methode u ook uitprobeert, u moet allereerst bepalen welke socialemediakanalen u daarvoor zal gebruiken. Analyseer alvast op welke kanalen uw doelpubliek het vaakst actief is en welk aangepast is om uw content te promoten. Uiteraard kan u meerdere kanalen combineren.

Eens u kanalen vastgelegd heeft, moet u uitmaken hoe frequent u wil posten. Analyseer daarbij op welke dagen en momenten u uw doelpubliek het gemakkelijkste kan bereiken. Hoewel u een algemeen tijdstip voor elk kanaal kan terugvinden, is het interessant om zelf te onderzoeken wat voor uw doelgroep werkt. Elke doelgroep is immers anders. Wat bij de ene doelgroep z’n vruchten afwerpt, is zeker geen universeel gegeven. Door verschillende tijdstippen af te toetsen en de resultaten te analyseren, kan u een doeltreffende strategie voor uw sociale media opzetten.

Posts

Heeft u al professionele accounts op socialemediakanalen? Dan kan u daarmee uw producten of diensten zelf promoten. U kan dat organisch doen door erover te posten. Zorg dan voor relevante content die uw doelpubliek aantrekt en overtuigt. Zo kan u onder meer nieuws, promoties, acties en behind the scenes van uw onderneming posten. Het voordeel van die methode, in tegenstelling tot adverteren, is dat die gratis is.

  • Consistentie

Door consistent organisch op uw sociale media te posten, bouwt u vertrouwen op bij uw doelpubliek. Laat de boodschappen in uw campagneberichten dus op elkaar aansluiten. Uw campagne geeft een beeld van uw onderneming. U kan dat beeld aan de hand van posts bekendmaken. Bovendien kan u er uw producten en diensten mee in de schijnwerpers zetten.

  • User-Generated Content

Wie kan er uw producten of diensten beter promoten dan tevreden klanten? Door afbeeldingen of teksten van overtuigde consumenten (User-Generated Content) in de strijd te werpen, speelt u in op het vertrouwen van uw klanten om nieuwe prospecten te overhalen.

Prospecten gaan sneller voor producten of diensten die ze door andere, reële personen zien gebruiken. Daarom is UGC één van de beste marketingmethodes om uw conversiepercentage te doen stijgen. Daarenboven zet u aan de hand van UGC uw tevreden klanten in de verf. Het kan een wijze zijn om hen te bedanken voor hun loyaliteit en hen te stimuleren.

  • Interacties met uw doelpubliek

Sociale media zijn eenvoudige platformen om uw mening, ervaringen en beslissingen met de wereld te delen. Met uw bedrijfsprofiel kan u snel en eenvoudig op opmerkingen en vragen van uw klanten reageren. Zo kan u een betrouwbaar beeld van uw onderneming schetsen.

  • Kwalitatief beeldmateriaal

U kan geen degelijk beeld van uw producten of diensten geven met wazige foto’s of afbeeldingen. Een slordige of vuile achtergrond kan de reputatie van uw onderneming schaden. Hoe beter de kwaliteit van uw content, en dus ook van uw beeldmateriaal, hoe beter die het imago van uw bedrijf, producten of diensten kan representeren. Kwaliteit bevordert namelijk geloofwaardigheid

Advertenties

Behalve organische posts te schrijven, kan u op bepaalde socialemediakanalen adverteren. Die zijn gelijkaardig aan organische posts, waarbij u op een specifieke doelgroep of regio kan inspelen. Zo kan u uw boodschap tot bij de juiste personen brengen. Er zijn meerdere voordelen van social media advertising.

Als socialemedia-advertenties nog geen deel van uw bredere marketingstrategie uitmaken, kan u de kans missen om meer mensen te bereiken, hogere conversies te genereren en een grotere klanttevredenheid te stimuleren.

Google zoekresultaten

2. SEO

SEO is een marketingtechniek waarbij u uw website of webshop zodanig optimaliseert dat die hoger in de zoekresultaten van Google (en andere zoekmachines) terechtkomt. Om dat mogelijk te maken, dient u met verschillende factoren rekening te houden.

Product-SEO

Terwijl u uw webshop voor SEO optimaliseert, neemt u best de tijd om uw productpagina’s in orde te brengen. Dat kan u doen door uw producten op de pagina duidelijk te benoemen. Daarnaast is het cruciaal om een overtuigende beschrijving van het specifieke product te vermelden. U kan daarvoor van relevante zoekwoorden gebruikmaken.

Voor bepaalde sectoren zoals webshops voor kleding kan u bepaalde elementen toevoegen om de informatie te vervolledigen. Zo kan u de productpagina onder meer van een maattabel voorzien of vermelden in welke groottes en kleuren het product beschikbaar is. Hoe completer de informatie is, hoe gemakkelijker u klanten zal kunnen overtuigen om te kopen. Verder maakt u het product makkelijker vindbaar in zoekmachines.

URL & meta tags

Voor productpagina’s zijn een heldere URL en meta tags ook van belang. De URL moet duidelijk aangeven over welk product het gaat. Beide elementen hebben echter geen rechtstreekse invloed op uw rankingpositie, maar geven klanten en zoekmachines aan waarover de productpagina gaat. Ze zijn bovendien ook voordelig voor externe link building. Zo kunnen prospecten snel zien over welk product het gaat als uw pagina gedeeld wordt op een forum, sociale media, blog, enz.

De meta tags, title tag en metabeschrijving moeten prospecten overtuigen om uw pagina te openen. Ze creëren een eerste indruk van uw productpagina binnen de zoekopdrachten. Zorg er dus voor dat die zodanig ingesteld staan dat potentiële klanten uw webshop boven die van uw concurrenten verkiezen.

Interne link building

Met interne link building kan u vanuit de productpagina’s linken naar hogere categoriepagina’s of merkenpagina’s. Zo kunnen uw gebruikers en de algoritmes van zoekmachines gemakkelijker doorheen uw website navigeren.

Daarbij spelen breadcrumbs een grote rol. Die staan meestal bovenaan een webpagina, net onder de header of het navigatiemenu. In de context van websitenavigatie en SEO verwijzen breadcrumbs naar een hiërarchisch traject van links op een bepaalde webpagina dat gebruikers en zoekmachines helpt de positie van de pagina binnen de structuur van een website te herkennen. Bijvoorbeeld:
Home > Categorie > Subcategorie > Product

In het algemeen dragen breadcrumbs bij aan zowel de gebruikerservaring als aan SEO-optimalisatie. Door breadcrumbs op uw productpagina’s te implementeren, verbetert u de websitenavigatie, de vindbaarheid in zoekmachines, de trefwoordrelevantie en mogelijk de zichtbaarheid en doorklikratio van uw productpagina’s in zoekresultaten.

Beeldmateriaal met een hoge resolutie

Stelt u uw producten tentoon met beeldmateriaal? Voeg dan zeker afbeeldingen met een hoge resolutie toe. Door een slechte kwaliteit kunnen klanten hun vertrouwen in uw onderneming immers verliezen. Een slordige achtergrond of storende elementen kunnen een negatieve indruk achterlaten. Best kan u voor een neutrale achtergrond kiezen om uw producten zelf in de spotlight te zetten.

Verder kan u ervoor opteren om items vanuit verschillende perspectieven te fotograferen. Door een close-up van een specifiek detail of de zij- en achteraanzicht van het product weer te geven, maakt u een totaalbeeld op. Heeft u een kledingzaak? Gebruik dan een paspop of een model om een beter beeld te kunnen schetsen.

Stimuleer dankzij kwalitatief beeldmateriaal een gevoel van vertrouwen en autoriteit bij uw prospecten en klanten. Zo bestellen ze sneller producten in uw webshop.

Blogartikels

Via een blog kunnen uw klanten uw producten en uw onderneming leren kennen. Blogs zijn een methode om in contact te blijven met uw klanten en prospecten en vormen een belangrijk onderdeel van contentmarketing. Zo kan u uw doelpubliek op de hoogte houden van nieuws binnen uw onderneming of van recente producten.

Elke gepubliceerde blogpost is een kans om iemand naar uw bedrijfswebsite te leiden en te laten ontdekken wie u bent en wat u te bieden heeft. Door in kwalitatieve inhoud te investeren, beantwoordt u de vragen van uw doelgroep en bouwt u er een vertrouwensrelatie mee op. Klanten zullen zich dan op hun gemak voelen en met u als bedrijfspartner of leverancier in zee gaan.

Door SEO op uw blogartikelen toe te passen, maakt u die eenvoudiger vindbaar. Zo kan u informatie efficiënter verspreiden. De techniek opent de weg naar een verbeterde online identiteit. SEO voor blogs omvat meestal een trefwoordonderzoek, link building, beeldoptimalisatie en inhoud schrijven. Uw blogs op sociale media posten, maakt van uw inhoud een gespreksonderwerp bij uw volgers.

3. Reviews

Klanten kopen eerder van een website met klantbeoordelingen dan van een website die er geen heeft. Door beoordelingen op uw website weer te geven, krijgen potentiële klanten meer vertrouwen in hun aankoopbeslissingen, wat tot een hogere conversie leidt.

Online reviews van klanten vormen een nieuw terrein binnen marketing en communicatie en zijn een alternatief voor traditionele mond-tot-mondreclame. Ze zijn een virale vorm van feedback die de mening van consumenten kunnen beïnvloeden. Twijfel dus niet om uw tevreden klanten te contacteren en hun te vragen om een review achter te laten op uw website, Google Business-profiel of andere beoordelingsmogelijkheden.

Op online beoordelingen reageren, kan uw online reputatie versterken. Als u op negatieve online reviews reageert, erken dan de pijnpunten van de klant en sta open voor verdere discussie. Als u positieve online reviews beantwoordt, bedank de reviewer en stimuleer aanvullende aankopen.

4. SEA

U heeft vast al wel opgemerkt dat de eerste resultaten bij zoekopdrachten vaak naar advertenties verwijzen. Die advertenties worden gemaakt aan de hand van SEA (Search Engine Optimisation). Dankzij die techniek kan u uw webshop of specifieke producten ervan promoten.

SEA vult SEO aan als een systeem van opbod waarbij u slechts voor de werkelijke kliks op uw gelinkte webpagina betaalt. In tegenstelling tot SEO, die een oplossing op lange termijn is, garandeert SEA directe resultaten. Daarbovenop kan u zelf het budget en de duur van uw campagne bepalen.

Wil u binnenkort van start gaan met een SEA-campagne? Dan kan u alvast heel wat tips & tricks bekijken in onze blogpost.

Download nu de volledige webshopchecklist

5. E-mailmarketing

  • E-mail als communicatiekanaal

E-mailmarketing is één van de eerste digitale marketingstrategieën. Hoewel er sindsdien talloze andere marketingkanalen ontstaan zijn, blijven e-mails een interessante tool om prospecten te overtuigen.

E-mailmarketing is zo’n populair kanaal omdat het de gewenste resultaten behaalt. De reden daarvoor is dat het een direct communicatiekanaal is tussen uw onderneming en uw klanten of consumenten.

Het biedt de mogelijkheid om een relatie met uw klanten op te bouwen. Zo kan u van prospecten trouwe en langdurige klanten maken.

marketing e mail uitsturen

Bovendien behoudt u uw lijst aan prospecten zelf. In tegenstelling tot sociale media loopt u met e-mailmarketing geen risico dat concurrenten uw prospecten binnenhalen.

  • Uw campagne opstarten

  1. Uw platform afbakenen
    E-mail is een middel dat door het merendeel van de werkende bevolking dagelijks gebruikt wordt. Reden te meer om een e-mailcampagne te beginnen. Dat kan u doen door een aantal eenvoudige stappen te volgen. U kan bijvoorbeeld starten door een platform af te bakenen om uw mails op te maken en te versturen. Zo kan u rechtstreeks campagnes vanuit uw mailbox versturen. Een tool zoals MailChimp kan u dan weer helpen om een template voor uw campagnes op te stellen en de resultaten ervan te meten.
  2. E-maillijsten
    Daarna kan u een e-maillijst opmaken. Hanteer e-mailadressen die u al heeft verzameld of doe een beroep op de inschrijfmogelijkheden van uw webshop. Zo kan u uw bereik vergroten. Eens u uw e-maillijst opgesteld heeft, kan u de eigenlijke campagne lanceren. Bepaal de frequentie waarmee u de e-mails wil uitsturen. Consistentie is essentieel om een blijvende indruk na te laten.
  3. Content
    Schrijf creatieve en gepersonaliseerde content voor uw e-mailcampagne. De inhoud van uw e-mail is cruciaal om uw klanten te overtuigen. Zorg er dus voor dat uw boodschap duidelijk bij uw doelpubliek overkomt. Om die te versterken, kan u doeltreffende call-to-actions toevoegen. Zo weet uw doelpubliek wat u verwacht en kan het snel tot actie overgaan.

Wil u meer informatie over e-mailmarketing en hoe u efficiënte campagnes kan opzetten? Lees dan zeker ons volledige blogartikel of contacteer ons voor advies op maat.

6. Influencermarketing

Met influencermarketing promoten merken hun producten via aanbevelingen van influencers en content creators. Sociale media en blogs zijn de thuisbasis van de meeste influencers, hoewel andere creators zoals podcasthosts ook in aanmerking komen. Vaak is influencermarketing een onderdeel van campagnes voor merkbekendheid, maar die vorm van marketing kan eveneens tot conversies en verkopen leiden.

Hoewel u bij influencers vaak aan zeer bekende mensen denkt, zijn ze niet altijd een optimale keuze. Influencers met een kleinere aanhang hebben een gerichter bereik, authentieke betrokkenheid en toegankelijkheid tot nicheconsumenten. Met een micro-influencer samenwerken, wiens doelpubliek bij uw merk aansluit, kan in een doelgerichtere marketingstrategie resulteren.

Kortom is een influencer iemand die anderen kan beïnvloeden. Bij influencermarketing, een vorm van socialemediamarketing, betalen merken die persoon om hun product of dienst te promoten bij hun volgers. Die betaling is niet noodzakelijk monetair. Zo kan u bijvoorbeeld een partnerschap aangaan met influencers waarbij u hun producten schenkt als vorm van betaling.

7. Offline marketing

Online marketingstrategieën kunnen snel de focus worden wanneer het doel is om websiteverkeer te verhogen. Nu marketeers zoveel aandacht aan het online gebeuren besteden, kan het gemakkelijk zijn om offline marketingstrategieën te vergeten.

Hoewel ze misschien ‘old school’ zijn, kunnen offline interacties nog steeds potentiële klanten bereiken. Een aantal van de volgende ideeën implementeren, is handig om tastbare resultaten van uw offline marketinginspanningen te zien.

Merkidentiteit drukwerk

Fysieke winkel

Uw fysieke winkel is een plaats waar u uw producten kan presenteren. U kan daarnaast uw webshop promoten. Zo kan u onder meer aan mond-tot-mondreclame doen, posters ophangen of flyers uitdelen. U kan klanten evengoed vragen om zich voor mailinglijsten in te schrijven. Uw fysieke website kan dan uiteindelijk gebruikt worden als uithangbord voor uw webshop.

Kranten & radio/televisie

Heeft u een uitzonderlijk verhaal of bijzondere toekomstplannen? Door de juiste personen te contacteren, kan u die in de spotlights zetten. Krijg uw verhaal in kranten of tijdschriften. Dat hoeven niet per se grote namen te zijn. Kleinere lokale kranten en magazines kunnen alvast het beoogde doelpubliek aanspreken.

Verder kan u op de radio of op tv reclame maken – hoewel die kanalen geschikter zijn voor reclamespotjes. Analyseer uw budget en bepaal de zenders en tijdstippen om uw doelpubliek te bereiken. Speel daarbij zeker in op de unieke pluspunten waarmee u klanten over de streep wil trekken.

Drukwerk

Offline marketing wordt vaak geassocieerd met flyers, brochures of ander drukwerk dat benut kan worden om uw onderneming, webshop en producten te promoten. Bepaal eerst welk drukwerk u nodig heeft. Denk aan algemeen promotiemateriaal of specifieke acties, promoties en events. U kan uw webshop ook aan de man brengen door een link of QR-code op uw visitekaartjes te plaatsen.

Heeft u hulp nodig van een grafisch ontwerper om haarscherp promotiemateriaal te ontwikkelen? Twijfel dan niet om ons te contacteren. Kwaliteit is namelijk cruciaal om uw prospecten en klanten te overtuigen.

8. Events

Eventmarketing houdt in dat u een evenement plant en organiseert om een merk, product of dienst te promoten. Dankzij die vorm van marketing kunnen organisaties hun naamsbekendheid, verkoop en positionering vergroten via boeiende virtuele, live- of hybride-evenementen. Het type marketing kan daarenboven een rol spelen bij promotie. Houd het dus in gedachten wanneer u overweegt om een evenement te organiseren. Denk goed na over uw doelstellingen en het soort evenement dat u op poten wil zetten. Dan worden beslissingen erover een stuk eenvoudiger!
  • Soorten evenementen

Eventmarketing verwijst naar een verscheidenheid aan evenementen. U kan een kleine bijeenkomst met zeven tot tien gasten organiseren, met een ander merk samenwerken om een evenement te sponsoren of een stand op een grote beurs inrichten. Elk van die evenementen kan perfect online plaatsvinden. De grootte of het platform van uw evenement maakt niet uit, zolang u uw (potentiële) klanten en merk maar meerwaarde biedt.
  • Zet in op beleving

Met eventmarketing kan u een fysieke identiteit aan een overigens digitaal merk koppelen. Net als pop-upwinkels bezorgen evenementen bezoekers een werkelijk onderdompelende ervaring, waarbij ze echt voor uw merk gewonnen kunnen zijn en het beter kunnen visualiseren.
  • De voordelen van eventmanagement

Wat is het voordeel van evenementen om uw naamsbekendheid te vergroten? Consumenten, klanten, media, omstanders en influencers praten over evenementen in persoon, op sociale media, in de pers… Kortom, evenementen zijn ideaal om mensen te informeren.

9. Promoties

Een promotiestrategie is een plan om de vraag naar een product te creëren of te vergroten. De strategie beschrijft de tactieken die u zal gebruiken om uw product bekender te maken en mensen aan te zetten om het te kopen.

Het doel van een promotiestrategie is om potentiële klanten kennis te laten maken met uw product en hen te overtuigen om het aan te kopen. U wil hen naar het kooptraject leiden. Dat is de weg die klanten afleggen vanaf ze de behoefte voelen om een product te kopen, het als oplossing te overwegen en het uiteindelijk effectief in huis te halen.

Uw promotiestrategie is slechts één onderdeel van een grotere marketingstrategie – een langetermijnplan dat aangeeft hoe u uw product op de markt brengt en verkoopt. Een succesvol marketingplan omvat alle tactieken die uw product zullen promoten, inclusief de volledige “marketingmix“: product, prijs, plaats en promotie.

1 AdobeStock 295482970 scaled 1

10. Partnerschappen

Een strategisch partnerschap is een van de effectiefste manieren om uw merk te versterken, uw markt uit te breiden, nieuwe leads te genereren, uw omzet te verhogen en uw onderneming te laten groeien. Zo kunnen uw partner en uzelf op basis van wederkerigheid middelen aanspreken die u normaliter niet ter beschikking zou hebben. Van een win-winsamenwerking gesproken!
  • De juiste partner kiezen

Een doeltreffend partnerschap aangaan, start bij de juiste partner vinden. Die beslissing is volgens deskundigen in bedrijfsbeheer een van de belangrijkste om uw onderneming te laten groeien en mag daarom niet lichtzinnig opgevat worden. Als u een idee heeft, kan uw partner helpen om uw doelstellingen sneller te bereiken.

Zo kan het interessant zijn om een complementair bedrijf te vinden. De sleutel tot een complementaire samenwerking is waardevol voor zowel uw klanten als die van uw partner. Voordat u een potentiële partner benadert, moet u nagaan wat er voor beide partijen in zit. Maak een lijst van de voordelen die u beiden zal ondervinden bij een samenwerking voordat u die ter sprake brengt. Wees klaar om op die voordelen te wijzen wanneer u andere bedrijven benadert waarmee u zou willen samenwerken.

  • Uw partnerschap promoten

Cross promotion of kruispromotie is handig en winstgevend om producten te promoten. Als een samenwerking goed wordt opgezet, kan die uw doelpubliek verdubbelen. Tijdens zo’n samenwerking wisselen ondernemingen kennis en ideeën uit, geven zij advies en vermelden zij elkaar in artikelen op hun websites, socialemediapagina’s en in e-mails, terwijl zij hun promotie ontwikkelen.

Zelf uw webshop promoten?
Start vandaag nog met behulp van onze checklist!

11. Conclusie

Er zijn heel wat manieren waarmee u uw eigen webshop kan promoten, van offline marketing met drukwerk of uw fysieke winkel tot SEO of klanten vragen om reviews te schrijven. U kan op onze service rekenen om een aantal van die aspecten over te nemen, waaronder SEO, SEA en socialemedia-advertenties. Verder kan u ons contacteren voor gepersonaliseerd advies.