Overstappen van Excel naar facturatiesoftware

Bent u op zoek naar het beste factuurprogramma? Excel is nog steeds een populaire tool voor facturatie, maar het programma heeft een aantal beperkingen. Daardoor is facturatiesoftware voor veel bedrijven een betere keuze. Redenen als een gebrek aan schaalbaarheid en veiligheid en het risico op menselijke fouten zijn de voornaamste drijfveren die maken dat Excel verleden tijd wordt voor facturatie.

Daarentegen biedt facturatiesoftware talrijke voordelen, waardoor die een effectiever hulpmiddel voor facturatie is, in het bijzonder voor bedrijven met groeiende behoeften. Wij raden u dus aan om naar een facturatieprogramma over te schakelen. Als u daarbij hulp of advies nodig heeft, kan u ons zeker een seintje geven.

Voor wie is factureren met Excel handig?

Hoewel Excel enkele gebreken heeft, is het programma in bepaalde situaties toch een nuttig hulpmiddel voor facturatie, met name voor:

  • Kleine bedrijven: Excel leent zich uitstekend voor kleine bedrijven met een laag aantal facturen.
  • Zelfstandige aannemers: Zelfstandige aannemers die op kleine schaal werken, kunnen Excel een handige en kosteneffectieve optie vinden voor facturatie en offertes.
  • Thuis gevestigde bedrijven: Thuis gevestigde bedrijven die weinig klanten hebben, kunnen Excel een eenvoudige en gebruiksvriendelijke oplossing voor facturatie vinden.
  • Non-profit organisaties: Voor organisaties met beperkte middelen vormt Excel een betaalbaar alternatief.
  • Particulieren: Particulieren – zoals freelancers – die voor persoonlijke diensten moeten factureren, kunnen Excel als een geschikte tool beschouwen.

Naarmate bedrijven groeien en het volume van de facturering toeneemt, kan factureringssoftware een betere optie worden. Het programma heeft immers functies zoals automatisering, een verhoogde efficiëntie, een verbeterde organisatie en een verhoogde veiligheid.

Excel als facturatiesysteem

Waarom van Excel als facturatieprogramma afstappen?

Wilt u digitale facturen opmaken, alsook inkomende facturen verwerken. Dan kan u overwegen om Excel als facturatieprogramma te gebruiken. Vele bedrijven kiezen hiervoor omdat het een vertrouwd programma is, waarmee u snel en eenvoudig te werk kan gaan. Hoewel Excel niet altijd de ideale oplossing is, kent het programma toch een aantal pluspunten voor facturering.

De voordelen van Excel als facturatieprogramma

  • Vertrouwdheid

    Veel mensen zijn al bekend met Excel en hoe de software te gebruiken, wat het gemakkelijker kan maken om met facturatie te beginnen.

  • Maatwerk

    Met Excel kan u aangepaste templates en formules maken, waardoor u meer controle heeft over de look en feel van uw facturen.

  • Flexibiliteit

    Excel is een zeer flexibel programma dat kan worden gebruikt voor een groot aantal doeleinden, waaronder facturering.

  • Geen extra kosten

    Excel staat vaak al geïnstalleerd op computers en is beschikbaar als onderdeel van het Microsoft Officepakket, waardoor er dus geen bijkomende kosten nodig zijn om het programma voor facturering te gebruiken.

  • Toegankelijkheid

    Excel is beschikbaar op een groot aantal apparaten, waaronder desktopcomputers, laptops en mobiele apparaten.

Redenen om over te stappen naar online facturatie

Ondanks bovenstaande voordelen is facturatiesoftware pakken praktischer, waardoor die meestal een betere optie is. Er bestaan een heel aantal redenen om over te stappen naar online facturatie met een gespecialiseerd programma. Facturatiesoftware heeft namelijk specifieke functionaliteiten die Excel u niet kan aanbieden.

  • Tijdsinvestering

    Facturen in Excel opstellen, kan tijdrovend zijn – vooral als u handmatig gegevens moet ingeven en berekeningen moet uitvoeren. Bespaar tijd en geld door facturen met aangepaste software op te maken. Zo kan u tijd investeren in andere zaken, zoals uw dienstverlening, hobby’s, familie, vrienden of rust.

  • Risico op fouten

    Gegevens handmatig invoeren, verhoogt het risico op fouten en onnauwkeurigheden. Een geautomatiseerd facturatieprogramma verkleint dat risico.

  • Mogelijkheden tot personalisatie

    Hoewel u in Excel aangepaste templates kan maken, zijn de personalisatiemogelijkheden beperkt in vergelijking met factureringssoftware.

  • Automatisering

    In tegenstelling tot facturatiesoftware automatiseert Excel processen slechts in geringe mate. Denk aan factureren genereren of totalen berekenen. Wordt het betalingstermijn van een factuur overschreden? Dan stuurt uw facturatiesoftware ook een automatische betalingsherinnering.

  • Rapportage & tracering

    Excel bevat niet de rapportage- en trackingfuncties van factureringssoftware, waardoor het met Excel moeilijk is om uw factureringsproces te beheren.

  • Beveiliging

    Gevoelige financiële informatie in een Excelspreadsheet opslaan, verhoogt het risico op gegevensverlies of -diefstal. Door regelmatige updates en back-ups beveiligt facturatiesoftware uw gegevens beter.

  • Schaalbaarheid

    Naarmate uw bedrijf groeit, kan de hoeveelheid aan facturen die u in Excel moet maken overweldigend worden. Dankzij schaalbare factureringssoftware kan u dat groeiende aantal facturen makkelijk beheren.

In het algemeen biedt factureringssoftware beduidend meer functies en troeven dan Excel, waardoor die vaak een betere keuze is voor facturering.

 

Wilt u meer informatie over onze facturatiesoftware?

Schakel over op facturatiesoftware

Wilt u uw onderneming digitaliseren en automatiseren? Dan is factureringssoftware een ideale oplossing. Wij helpen u graag bij de overschakeling, zodat deze zo efficiënt mogelijk verloopt.

Hier zijn de stappen die u kan volgen om van Excel naar factureringssoftware over te gaan:

  1. Onderzoek factureringssoftware: Zoek de factureringssoftware die bij uw bedrijfsbehoeften en budget past. Overweeg functies zoals automatisering, aanpassingsopties en mogelijkheden voor rapportage en tracering.
  2. Exporteer uw gegevens uit Excel: Exporteer alle relevante gegevens uit uw Excelspreadsheet, inclusief klantinformatie, product- of servicegegevens, net als eventuele eerdere facturatiegegevens.
  3. Importeer uw gegevens in de factureringssoftware: De meeste facturatieprogramma’s kunnen gegevens uit Excel of een andere bron importeren. Volg daarvoor de specifieke instructies.
  4. Stel uw facturatietemplates op: Met de meeste facturatiesoftware kan u aangepaste templates maken met uw eigen branding en lay-out. Stel uw sjablonen in en zorg ervoor dat ze aan uw behoeften voldoen.
  5. Test de software: Voordat u de facturatiesoftware daadwerkelijk gebruikt, kan u testen of het werkt zoals verwacht en of er problemen aangepakt moeten worden.
  6. Gebruik het facturatieprogramma: Zodra u ervan overtuigd bent dat het facturatieprogramma is ingesteld en correct werkt, kan u het gebruiken om facturen te genereren en te verzenden.
  7. Monitor het proces: Bekijk regelmatig uw facturatieproces om te controleren of de software aan uw behoeften voldoet en om eventueel noodzakelijke wijzigingen aan te brengen.

Dat proces kan enige tijd en moeite kosten, maar de verhoogde efficiëntie en verbeterde organisatie die de factureringssoftware met zich meebrengt, maken de investering meer dan de moeite waard.

Heeft u hulp nodig om naar een doeltreffend facturatieprogramma over te stappen? Contacteer dan de experten van BREEX Smartworks. Wij begeleiden u graag doorheen het volledige proces.

MYBREEX als facturatiesoftware

Overweegt u om uw facturatie te digitaliseren? Dan kiest u best facturatiesoftware die bij uw onderneming past. MYBREEX biedt verschillende mogelijkheden. Door de software met kwalitatieve hardware en uitgebreide service te combineren, belooft het programma MYBREEX zijn klanten een totaalpakket qua facturatie en administratie.

Met deze facturatiesoftware kan u onder meer eenvoudig professionele offertes en facturen in uw huisstijl opmaken, dit wil zeggen dat deze volledig gepersonaliseerd worden met uw logo en lettertypen. Dit zorgt voor een professionele indruk bij uw (potentiële) klanten.

Aan de hand van templates kan dit proces geautomatiseerd worden. Eens uw offertes en facturen verstuurd zijn verkrijgt u in één oogopslag een actueel overzicht van uw onbetaalde facturen en banktransacties.

Naast digitale offertes en facturen opmaken, kan u ook uw onkosten bijhouden, automatische betalingsherinneringen versturen, voorraadsbeheer en tijdsregistratie bijhouden, inkomende facturen verwerken, etc.

MYBREEX werkt op een eigen server, waardoor u er zeker van kan zijn dat uw data up to date blijft en veilig bewaard wordt.

Daarnaast kan u een heel aantal externe apps zoals Car-Pass, Teamleader of Mollie aan uw gebruiksvriendelijk softwarepakket koppelen om er de vruchten van te kunnen plukken. Ten slotte kunnen we MYBREEX aanbevelen omdat onze facturatiesoftware met uw bedrijf (en dus uw hoeveelheid facturen) kan meegroeien. Vraag nu alvast een vrijblijvende demo aan om alle functionaliteiten van MYBREEX als facturatiesoftware voor uw onderneming te ontdekken.

Eerder op zoek naar een andere software met een mobiele applicatie? Ga dan voor Easybox. Neem gerust contact op met het team van Easybox om hier meer over te ontdekken.

Heeft u hulp nodig bij het overstappen van Excel naar facturatiesoftware?

Zet de stap nu zelf

Bent u klaar om de stap naar een efficiëntere werkwijze te zetten? Het team van BREEX Smartworks staat klaar om u te helpen de transitie zo vlot en gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Terwijl we de facturatiesoftware installeren, leiden we u uitgebreid op om die te leren hanteren. Zo helpen wij u uw facturatieproces te optimaliseren en tijd te besparen. Contacteer ons nu en ervaar binnenkort zelf het gemak van onze facturatiesoftware.