Waarom is merkidentiteit zo belangrijk?

U heeft slechts een oogopslag nodig om een eerste indruk van iets te vormen. Deze eerste indruk kan positief zijn, waardoor uw interesse gekweekt wordt, alsook negatief zijn waardoor u niet verder hoeft te kijken.

Een goede eerste indruk maken, is dus erg belangrijk – ook voor bedrijven. Een duidelijke en inspirerende merkidentiteit (of brand identity) is daarbij cruciaal. Hoe herkenbaarder de merkidentiteit, hoe herkenbaarder het merk op zich zal zijn.

Er zijn verschillende invalshoeken waarmee u uw merk kan ontwikkelen. Door hier gebruik van te maken kan u blijven concurreren. Een sterk merk zorgt ervoor dat consumenten sneller geneigd zijn om voor uw product of dienst te kiezen.

In dit artikel komt u te weten wat we met merkidentiteit exact bedoelen en hoe dat concept uw onderneming ten goede zal komen.

Wat is merkidentiteit?

De merkidentiteit van uw bedrijf omvat de visuele aspecten die u van uw concurrenten onderscheiden. We categoriseren daarbij verschillende elementen die samen de huisstijl van uw zaak vormen.

Merkidentiteit is een belangrijk onderdeel van uw marketingstrategie. Meestal wordt die opgesteld als uw bedrijf opstart. Het is de bedoeling dat de strategie de kernwaarden van uw merk weerspiegelt. Als uw bedrijf groeit, kan de visuele identiteit mee-evolueren. Zo blijft u het gewenste doelpubliek aanspreken en kan u blijven concurreren.

Merkidentiteit Logo website 4

Uit welke aspecten bestaat uw merkidentiteit?

Zoals hierboven vermeld, bestaat merkidentiteit uit verschillende visuele facetten. We vinden die visuele identiteit dan ook terug op online- en offlinemarketingtools zoals in folders en in brochures en op websites en sociale media.

  • Bedrijfsnaam

    De naam is de kern van uw merk en is vaak het eerste wat uw doelpubliek over u te weten komt. Het is dus belangrijk om de juiste naam te kiezen. Wat zegt uw bedrijfsnaam over u? Hoe representatief is die? Dat zijn allemaal vragen die u zich kan stellen als u een toepasselijke bedrijfsnaam aan het kiezen bent.

  •  Logo

    Net als uw bedrijfsnaam is uw logo een werkelijk symbool van uw bedrijf. Hoe representeert dat logo uw merk en waarvoor uw firma staat? Kiest u voor een getekend design of eerder voor een typogram? U kan ook een logo door een professioneel team laten uitwerken.

  • Kleuren

    Als u kleuren wil selecteren die bij uw merkidentiteit passen, dient u met meerdere aspecten rekening te houden. Het oogt mooi als uw bedrijfskleuren complementair zijn. Kleuren die niet bij elkaar passen, vormen geen mooi resultaat. Daarnaast kan het interessant zijn om te kijken waar de verschillende kleuren voor staan. Bepaalde kleuren hebben immers een betekenis op zich of stralen een specifieke emotie uit. Door die factoren in het achterhoofd te houden, kan u kleuren uitzoeken die uw waarden en normen het best uitstralen.

  • Typografie

    Door voor een bepaalde typografie of lettertypen te gaan, kan u de gewenste uitstraling aan uw merkidentiteit geven. Het is ook interessant om de typografie op uw doelpubliek af te stemmen. Een speels lettertype kan bijvoorbeeld moeilijker leesbaar zijn dan strakkere letters.

  • Tone of voice

     De manier waarop u uw doelpubliek aanspreekt, is natuurlijk ook van belang. U spreekt jongeren bijvoorbeeld minder formeel aan dan ondernemers. De tone of voice moet dus op uw doelpubliek afgestemd worden. Van aansprekingen tot taalgebruik, bepaal binnen uw merkidentiteit welke tone of voice het best bij uw doelpubliek aansluit.

     

Door bovenstaande verschillende aspecten ten opzichte van uw doelpubliek te bepalen, kan u een samenhangend geheel vormen. Dat is dan uw merkidentiteit. Heeft u hulp nodig om een of meerdere van bovenstaande aspecten vorm te geven? Contacteer dan het professionele team van BREEX Salesmakers. Wij helpen u graag een inspirerende merkidentiteit op te bouwen.

De voordelen van branding

Door de branding van uw bedrijf zorgvuldig uit te werken, kan u van heel wat voordelen genieten. Hieronder hebben we de belangrijkste voor u op een rijtje gezet:

  • Creëert herkenbaarheid

    Kwalitatieve merkidentiteit maakt uw merk herkenbaar. Naambekendheid en een herkenbaar logo creëren meer vertrouwen bij (potentiële) klanten.

  • Onderscheidt u van concurrenten

    Door de visuele aspecten van uw merk aan uw kernwaarden en doelpubliek aan te passen, differentieert u uw bedrijf van concurrenten. Ook dat vergroot uw herkenbaarheid. Uw bedrijf zal meer in het oog van uw doelpubliek springen.

  • Verbetert uw bedrijfscohesie

    Met branding vormen de verschillende visuele aspecten een mooi en coherent geheel. Die geven (potentiële) klanten een netter overzicht van uw bedrijf. Van uw website tot uw offlinemarketingtools, we kunnen uw merkidentiteit overal op toepassen.

  • Genereert meer conversies

    Branding zorgt ervoor dat uw doelpubliek zich meer in (de visie van) uw merk kan vinden. In combinatie met de verbeterde herkenbaarheid zal het aantal conversies zeker verhogen.

Geniet zelf ook van voorgaande voordelen door een sterke branding op te bouwen. Heeft u vragen over merkidentiteit of hoe die op poten te zetten? Stuur ons gerust een bericht. Wij helpen u gericht verder.

Wil u een kwalitatieve merkidentiteit laten opbouwen?

Hoe stelt u een sterke merkidentiteit op?

De merkidentiteit van uw bedrijf is zeer belangrijk, aangezien die de basis is voor alle communicatie die intern en extern uitgestuurd wordt. Die identiteit moet de juiste en herkenbare uitstraling weergeven en is best stevig onderbouwd.

Om een sterke merkidentiteit op te bouwen, kan u zich op uw doelpubliek baseren, net als op de visie die uw bedrijf wil uitstralen. Door die visie duidelijk te definiëren, heeft u een mooie basis om het imago van uw onderneming op verder te bouwen.

Beeldgebruik is echter niet de enige manier om een positieve impact van uw bedrijf te creëren. Ook het verhaal van uw bedrijf (brand story) identificeren, is een cruciaal aspect om rekening mee te houden wanneer u uw merkidentiteit aanpakt. Zo vormt die identiteit een gefundeerd en coherent geheel, wat vertrouwen opwekt. Uw doelgroep voelt zich zo meer aangesproken en zal gemakkelijker converteren. Aan de hand van dit verhaal geeft u een inzicht in de missie en de visie die uw onderneming naar voor wilt brengen. Door een uitgesproken bedrijsverhaal in de spotlights te zetten, maakt u naast de visuele identiteit ook gebruik van een goed uitgewerkte verbale identiteit.

Merkconsistentie: de voordelen van herhaling

Van uw website en sociale media tot (nieuws)brieven en offertes, gebruik de opgestelde elementen die uw merkidentiteit opmaken consistent voor al uw communicatie. Doordat u zo uw logo, merknaam e.d. herhaalt, worden die herkenbaar en vertrouwd bij (potentiële) klanten. Ze vergroten dus uw naam- en merkbekendheid. Herhaling en consistentie houden uw onderneming fris in de gedachten van uw doelpubliek. Daarnaast kan consistentie ervoor zorgen dat uw doelpubliek uw merk met bepaalde eigenschappen associeert. Denk daarbij aan kwaliteit of service.  Het vertrouwen dat daarmee wordt opgebouwd, maakt uw klanten loyaal tegenover uw merk. Zo zullen ze consistent voor uw product of dienst blijven kiezen.

Merkconsistentie zorgt er met andere woorden voor dat door uw huisstijl en logo te gebruiken tijdens het communiceren, u een doelgerichte relatie met uw klanten kan ontwikkelen. Wilt u dit zelf ook op de proef zetten? Wij adviseren u graag. Neem gerust contact met ons op als u meer informatie wenst te ontvangen.

Welk effect heeft branding op uw customer journey?

De customer journey is de reis die de klant maakt voordat hij of zij een aankoop doet. Hoe komt hij/zij bij uw merk terecht? Welke stappen ondergaat hij/zij voordat hij/zij converteert? Welke boodschap spreekt hem/haar aan? Dat zijn vragen die gesteld moeten worden om een pad voor uw doelpubliek te vormen en dus een customer journey te bepalen.

Tijdens dat proces komt uw doelgroep ook in contact met uw merkidentiteit. Welke invloed heeft die op het proces? Branding toont de klant visueel waar uw merk voor staat. Het concept bouwt vertrouwen op en kan uw klanten de stap naar conversie helpen te zetten.

De meeste consumenten tonen meer interesse voor de boodschap of de brand story dan voor het product zelf. Een bekend voorbeeld daarvan is Coca-Cola: de firma verkoopt geen frisdrank, maar ‘happiness’. Heel hun brandingstrategie is dan ook daarrond opgebouwd.

Heeft u interesse in wat wij voor uw branding kunnen doen?

Hulp nodig?

Merkidentiteit, ook wel gekend als branding, is een cruciaal element om meer conversies te bereiken. Door de verschillende onderdelen die uw merkidentiteit vormen consistent in uw customer journey te verwerken, bouwt u vertrouwen op bij uw doelpubliek. Het zal uw merk dan ook meer met uw kernwaarden associëren en meer geloof aan uw bedrijfsverhaal hechten. Vertrouwen en loyaliteit verzekerd!

Geniet zelf ook van de voordelen van een duidelijke en gefundeerde merkidentiteit! Het gespecialiseerde team van BREEX Salesmakers zit graag met u samen om uw branding te bespreken. Wij helpen u om een kwalitatieve merkidentiteit uit te werken en toe te passen. Heeft u interesse in onze dienstverlening? Plan nu alvast een vrijblijvende afspraak in.