CRM is de afkorting van Customer Relationship Management (of klantrelatiebeheer in het Nederlands). Dat is een bedrijfsstrategie waarbij de klant centraal geplaatst wordt. Om die strategie zo goed mogelijk te kunnen uitoefenen kan u van een CRM-systeem gebruikmaken.
Aan de hand van die webgebaseerde software kan u uw klantengegevens centraliseren. Zo kan u eenvoudig actuele en accurate informatie over uw (potentiële) klanten raadplegen. Verder voert de software diepgaande analyses uit over de verkregen data om onder meer gepersonaliseerde campagnes op te zetten.
Zet uw klanten ook centraal met een CRM-systeem. Heeft u vragen of advies nodig om het gepaste systeem te kiezen? Bij BREEX Smartworks staan wij altijd klaar om u te helpen. Neem nu contact op met onze experten en start met een CRM strategie.
Naast het CRM-systeem onderscheiden we nog twee andere platformen om klantendata te centraliseren en te verwerken: het CDP en het DMP. We leggen u graag uit wat die platformen doen en hoe ze van elkaar verschillen.
CDP staat voor Customer Data Platform. De software verzamelt en vergelijkt data van verschillende bronnen om een totaalbeeld van klanten te verkrijgen. Het gaat hier zowel om interne gegevens als externe gegevens zoals kliks, browsinggegevens, enz. De gegevens worden vanuit diverse bronnen op één centrale plek verzameld, waaronder uw website, CRM of advertentiekanalen. De tool wordt voornamelijk gebruikt om de communicatie met uw klanten te verbeteren.
Een DMP of Data Management Platform daarentegen zorgt ervoor dat u inzicht in het gedrag van uw klanten krijgt. Zo kan u aan dat gedrag acties verbinden en uw conversiepercentage verbeteren. Hoewel het platform veel gelijkenissen met een CDP vertoont, bestaan er een aantal verschillen. Beide verzamelen klantgegevens. Het verschil zit erin dat een DMP dat anoniem doet, terwijl een CDP zowel anoniem als niet anoniem gegevens verzamelt. Een DMP maakt voornamelijk gebruik van cookies die op de computer van de gebruikers opgeslagen worden om hun data te verzamelen.
Elk van voorgaande systemen heeft zijn functionaliteit en doel. Ook hebben ze elk hun voor- en nadelen. Om het beste resultaat te kunnen behalen, is het interessant om die te vergelijken. Zo kan u de ideale tool voor uw doeleinden bepalen en die op de optimale manier benutten. Wilt u meer weten over de systemen en ondervinden welk voor u het interessantste is? Neem dan zeker contact met ons op. Wij beantwoorden zo spoedig mogelijk al uw vragen.
Zoals hierboven vermeld, kent elk systeem zijn voor- en nadelen. Dat is voor CRM-systemen evengoed het geval. Hoewel dat systeem slechts voor specifieke doeleinden gebruikt kan worden, kan het heel wat voordelen teweegbrengen. Door de twee belangrijkste voordelen naast elkaar te zetten, willen we u graag aantonen hoe essentieel het systeem kan om een bedrijf te doen groeien.
Door meer actuele informatie over uw (potentiële) klanten te verkrijgen, leert u hen beter kennen. U weet wat ze zoeken en kan op basis van de historiek van de communicatie gerichter communiceren. Zo voelen uw prospecten en klanten zich meer betrokken. U kan hen dus gerichter contacteren over producten en diensten die voor hen relevant zijn. Zo kan u uw verkoopproces automatiseren en de beste resultaten behalen.
Afhankelijk van de CRM-software kan u bepaalde integratiemogelijkheden toevoegen om uw ervaring met het systeem te optimaliseren. Hieronder vindt u een aantal mogelijkheden om in uw CRM te integreren:
Aan de hand van een mailintegratie kan u de e-mails die u uitstuurt via de CRM ook in uw e-mailprogramma terugvinden.
Boek uw afspraken via uw (mobiele) CRM meteen in uw agenda. U kan uw afspraken dan in zowel de software als uw agenda raadplegen.
Door uw CRM-software aan Trends Top of gelijkaardige programma’s te koppelen, kan de belangrijkste informatie van bedrijven gemakkelijk in het systeem ingelezen en ingegeven worden.
U kan uw CRM-systeem ook aan bepaalde marketingtools koppelen, waaronder MailChimp. Zo kan u de verzamelde informatie automatisch laten inzetten om uw klanten te gericht met gepersonaliseerde campagnes te benaderen.
Heeft u interesse in een vrijblijvend adviesgesprek?
We hebben al vermeld dat er een uitgebreide keuze aan systemen is om klantengegevens te verkrijgen. Ook specifiek voor CRM-systemen bestaan er heel wat verschillende opties. Met onderstaande criteria kan u de diverse CRM-systemen vergelijken en zo de beste keuze voor uw bedrijf maken. Heeft u hulp of advies nodig om die beslissing te nemen? Dan staan wij u graag bij.
Wij raden u aan de beslissing te nemen op basis van de volgende criteria:
Niet alle CRM-systemen bieden dezelfde mogelijkheden. Door uw behoeften op een rij te zetten, kan u bepalen welke elementen cruciaal zijn voor uw CRM-software. Van een integratie van uw agenda tot personeelsbeheer, bekijk alle mogelijkheden om de relevantste CRM-systemen te kunnen vergelijken. Zo kan u uw interne processen optimaliseren.
Een multinational zal meer gebruikers nodig hebben dan een eenmanszaak om de tool te hanteren. Elk CRM-systeem heeft zijn eigen regeling voor gebruikers. Denk dus na over het aantal gebruikers dat het platform nodig hebben, zodat u niet onnodig hoeft bij te betalen voor extra gebruikers.
Afhankelijk van het aantal functies dat het systeem aanbiedt, mag u ervan uitgaan dat bepaalde CRM-systemen meer zullen kosten dan andere. Het is dus belangrijk om te bepalen hoeveel u bereid bent te investeren.
Alvorens u een CRM-software uitkiest, is het interessant om de algemene en contractuele voorwaarden te lezen. Zo kan u te weten komen of u al dan niet aansprakelijk gesteld kan worden bij het verlies van bepaalde gegevens of wat de duur van de opzegtermijn is.
Heeft u hulp nodig bij het kiezen van een CRM-systeem die u een volledig beeld geeft van uw klanten? Door u gepersonaliseerd advies aan te bieden, willen wij u helpen uw bedrijf te doen groeien. Neem gerust contact met ons op. Samen bekijken we de verschillende CRM-tools om te bepalen welke voor uw onderneming de beste resultaten zou leveren.
Wilt u meer informatie over CRM-systemen?
Er bestaan heel wat tools om informatie over (potentiële) klanten te verkrijgen en te verwerken. De juiste software verkiezen biedt u een belangrijke toegevoegde waarde aan kleine of grote ondernemingen. Zo heeft een CRM-systeem als doel om de verkregen informatie te analyseren om die voor gerichte campagnes in te zetten. Om de tool op een optimale manier in uw bedrijf te kunnen integreren, is het belangrijk om het juiste systeem uit te kiezen. Door verschillende criteria op te lijsten en te vergelijken, kan u gemakkelijk het systeem vinden dat aan uw behoeften voldoet. Eens u het gepaste CRM-systeem gevonden heeft, kan u dat aanwenden om meer informatie over uw klanten te verzamelen. Door extra integratiemogelijkheden aan uw systeem toe te voegen, kan u het proces verder optimaliseren.
Benieuwd naar de impact van Customer Relationship Management op uw bedrijf? Test het nu zelf uit! Bij BREEX Smartworks adviseren wij u graag over de verschillende crm-systemen die u kan selecteren. Maak een afspraak met een van onze experten. Wij zitten graag met u samen om de mogelijkheden te bespreken.
BREEX is dé referentie voor slimme bedrijfsoplossingen bij ondernemers in de Benelux. Klanten helpen groeien is ons voornaamste doel.