Hoe laat ik offertes digitaal opmaken?

Klanten zijn een essentieel element voor een werkend bedrijf. Om potentiële klanten te overtuigen om voor uw bedrijf te kiezen, kan een doeltreffende offerte de doorslaggevende factor zijn. Het is dus cruciaal om een goede offerte op te stellen. Dat kan u zowel digitaal als manueel doen. In dit artikel geven wij u een aantal tips om een efficiënte digitale offerte op te stellen. Heeft u verder nog hulp nodig of vragen over offertes? Dan kan u de experten van BREEX Smartworks gerust contacteren. Wij helpen u graag verder.

Offerte opstellen

Wat moet er zeker in een offerte staan?

Als u een offerte voor een (potentiële) klant opstelt, zijn er een aantal zaken die zeker niet mogen ontbreken. We hebben die voor u even op een rijtje gezet:

  • Offertenummer / opvolgnummer: Door bovenaan uw offertes een offertenummer of opvolgnummer toe te voegen, worden ze intern overzichtelijk en kan u potentiële klanten gemakkelijker opvolgen.
  • Datum aanmaak & vervaldatum: Om facturen snel in het systeem terug te vinden, kan het gemakkelijk zijn om de aanmaakdatum van de offerte toe te voegen. Daarnaast kan u een vervaldatum vermelden om aan te tonen tot wanneer dat prijsvoorstel geldig blijft. Dat is vooral belangrijk tijdens specifieke acties of promoties.
  • Antwoord op de vraag van de klant: Potentiële klanten contacteren u meestal met een specifieke vraag in gedachten. Het kan interessant om een duidelijk antwoord op de vraag ook in uw offerte te vermelden. Dat kan een doeltreffende manier zijn om vertrouwen bij uw klanten op te bouwen en ze verder te overtuigen om voor uw bedrijf te kiezen.
  • Duidelijk prijsvoorstel: Zorg ervoor dat de prijzen in uw offerte duidelijk zijn. Geef zo nodig wat uitleg bij de vermelde tarieven. Wat zit er in de prijs inbegrepen en is dat bedrag per uur, per dag, per maand of per project te betalen? Laat de klant ook weten als er vooraf iets betaald moet worden. Hoe duidelijker uw prijsofferte, hoe gemakkelijker u een potentiële klant zal kunnen overtuigen. Duidelijkheid en transparantie zijn namelijk een teken van vertrouwen.
  • Algemene voorwaarden: Met algemene voorwaarden bedoelen we niet alleen de voorwaarden waarvoor de offerte geldig is, maar ook de algemene voorwaarden waaraan uw bedrijf als een geheel voldoet.
  • Bedrijfsgegevens: Door uw bedrijfsgegevens duidelijk op de offerte te vermelden, kunnen uw potentiële klanten u gemakkelijker contacteren bij eventuele verdere vragen en om hun akkoord te sturen. Het is ook een manier om uw naambekendheid bij die potentiële klanten te versterken en de consistentie van uw bedrijf te bevestigen.
  • Koppel de nodige facturen: Zo nodig, kan u facturen bij uw offerte voegen. Dat kan onder andere heel eenvoudig aan de hand van facturatiesoftware.


Heeft u verder nog
hulp nodig om offertes op te stellen? Of wilt u meer weten over de mogelijkheden van ons facturatieprogramma? Neem dan zeker contact op met de experten van BREEX Smartworks. Wij zitten graag met u samen om de mogelijkheden te bespreken en u gericht advies te kunnen verstrekken.

Offerte opmaken

De voordelen van facturatiesoftware voor offertes

Werkt u met facturatiesoftware om offertes op te stellen? Dan kan u van heel wat voordelen genieten.

Zo worden uw offertes opgemaakt aan de hand van een template. Die kan u zelf personaliseren op basis van uw bedrijf door bijvoorbeeld uw logo toe te voegen of uw persoonlijke huisstijl (lettertype, kleuren, enz.) te gebruiken. Dat zorgt voor consistentie binnen uw bedrijf.

Facturatiesoftware gebruiken, automatiseert eveneens het proces om een offerte op te maken. Daardoor worden de offertes foutloos en snel opgesteld en verstuurd naar uw klanten.

Zoals hierboven vermeld, kan u daarnaast de nodige facturen aan uw offerte laten koppelen. Dat kan u in het programma instellen en automatisch laten verlopen.

Naast offertes opstellen, kan facturatiesoftware efficiënt zijn om offertes op te volgen en die naar facturen over te zetten – en dat in slechts een aantal klikken.

Heeft u nog geen facturatiesysteem? Wij raden u aan om met MyBREEX te werken. Onze facturatiesoftware werkt op basis van een eigen server. Hij biedt de mogelijkheid mee te groeien met uw bedrijf. Wilt u meer weten over MyBREEX? Lees hier onze blog over facturatiesoftware of neem contact met ons op.

Wilt u zelf digitale offertes laten opmaken en uitsturen door een facturatiesoftware?

Offertes opvolgen

Nadat u een offerte opgesteld hebt, is het belangrijk om die goed op te volgen. Dat maakt uw bedrijf klantgerichter. Als u na een week geen antwoord op uw offerte heeft gehad, contacteert u uw klant best opnieuw om te zien of alles duidelijk is. Zo kan u eenvoudig verdere vragen beantwoorden.

Ook daarvoor komt een facturatiesysteem zoals MyBREEX van pas. U kan een automatische herinneringsmail opstellen, zodat u zich daarover geen zorgen hoeft te maken. Heeft u geen antwoord gekregen? Dan stuurt het systeem na een bepaalde tijd een automatische herinnering.

Van offerte naar factuur

Consistentie is belangrijk om de betrouwbaarheid van uw bedrijf ten opzichte van uw klanten te versterken. Daarom kan het interessant zijn om uw offertes eenvoudig naar facturen te kunnen overzetten. Aan de hand van een facturatieprogramma zoals MyBREEX is dat geen enkel probleem. In slechts een aantal klikken kan u uw offertes tot duidelijke facturen laten omvormen.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van facturatiesoftware?

Stel nu zelf ook digitale offertes op

Wilt u zelf alle voordelen van doeltreffende digitale offertes genieten? Probeer ons facturatieprogramma nu zelf! Kies voor facturatiesoftware zoals MyBREEX waarmee u uw offertes in een handomdraai kan laten opstellen en opvolgen. Dankzij onze template vergeet u geen essentiële onderdelen van uw offerte en wint u tijd.