Volgens de resultaten van Statcounter is Google met meer dan 84 % wereldwijd de populairste zoekmachine – in België zelfs meer dan 90 %. Google wordt gevolgd door Bing met slechts 3 % van de gebruikers (5 % in België). Het is dan ook vanzelfsprekend dat we Google als zoekmachine verkiezen om de resultaten van een website of webshop te analyseren en te optimaliseren.
Het is echter niet eenvoudig om helemaal bovenaan in de zoekresultaten te geraken. Afhankelijk van de concurrentie in uw sector kan het zelfs moeilijk zijn om de eerste pagina te bereiken. Door de criteria te kennen die Google onderzoekt om posities te bepalen, kan u uw score verbeteren. Enerzijds kan u dat organisch doen met SEO. Anderzijds kan u door op Google te adverteren helemaal bovenaan terechtkomen.
Belangrijk om te weten, is dat Google constant evolueert en het bedrijf zijn programma continu verbetert. Hetzelfde geldt voor de rankingposities. Er bestaat dus niet één sluitende manier om uw website bovenaan in Google te krijgen. Door te testen en regelmatig te optimaliseren, ondervindt u de beste resultaten.
Wil u uw website door professionals laten optimaliseren of zoekt u experten om uw advertenties op te stellen? Contacteer dan BREEX Salesmakers. Wij helpen u graag om zo hoog mogelijk te geraken.
Aan de hand van SEO (oftewel Search Engine Optimisation) kan u op organische zoekresultaten focussen. Dat betekent dat u de kwaliteit van uw website als criterium hanteert om hoger in Google te scoren. Google Bot, het algoritme dat websites analyseert en vergelijkt, steunt op bepaalde criteria om de score van uw website te bepalen. Hoewel die constant evolueren, kunnen we ervan uitgaan dat de volgende criteria altijd van toepassing zijn:
Via een zoekwoordanalyse kan u nagaan welke woorden in uw sector populair zijn en hoe vaak ze opgezocht worden. Door die zoekwoorden op strategische plaatsen in uw website te plaatsen, kan u de Google Bot duidelijk laten weten waarover uw website gaat. Zo zal u voor die woorden beter scoren.
Naast sleutelwoorden speelt de relevantie van de tekst mee. De Google Bot analyseert hoe waardevol de inhoud van uw website is voor gebruikers. Hij houdt ook rekening met hoe recent de inhoud op uw website geplaatst werd. Het is essentieel om de content ervan regelmatig op te frissen.
De Google Bot kijkt eveneens naar de leesbaarheid van uw website. Hoe vlotter de tekst leest, hoe gemakkelijker die namelijk zal scoren. Het kan dus interessant zijn om korte zinnen te schrijven en geen al te moeilijke woorden erin te verwerken.
Bovenop de inhoud van een website onderzoekt Google navigatie via interne en externe linkbuilding. Beide types zijn waardevol voor Google. Interne links zijn links die van een pagina op uw website naar een andere doorverwijzen. Idealiter moeten ze een logisch pad vormen dat de gebruiker doorheen uw website kan volgen.
Externe links worden dan weer backlinks genoemd. Dat zijn links van andere websites die naar uw website leiden. De kwaliteit ervan kan uw score niet alleen positief, maar ook negatief beïnvloeden. Zo hebben links van betrouwbare websites een gunstig effect, waar links van malafide of irrelevante websites een averechts effect hebben.
Ook de laadsnelheid van uw website speelt een rol als u die wil optimaliseren. Een trage website is immers ergerlijk. Door de lange laadtijd daalt uw website in kwaliteit en zal die een slecht resultaat in zoekmachines behalen. Het formaat van afbeeldingen verkleinen, kan onder meer de paginasnelheid verbeteren.
Is uw website afgestemd op het toestel waarmee u die bekijkt? Als uw website zich aanpast naargelang u op een gsm, tablet of desktop surft, is uw design responsief. Een responsief design is gebruiksvriendelijk en bevordert positieve zoekresultaten.
Google hecht veel belang aan veiligheid. Let er zeker op terwijl u uw website bouwt of optimaliseert. U kan bijvoorbeeld een beveiligde verbinding (HTTPS) door middel van een SSL-certificaat voorzien.
Ten slotte focust Google zich op de algemene gebruiksvriendelijkheid van uw website. Dat gebeurt enerzijds door na te gaan hoe gemakkelijk het is om op uw website te surfen. Anderzijds analyseert de Google Bot hoe bezoekers op uw website terechtkomen en hoelang ze erop blijven.
Uw domeinautoriteit is de waarde tussen 0 en 100 waarmee zoekmachines aanduiden hoe relevant uw website is. Hoe hoger uw domeinautoriteit, hoe gemakkelijker het is om uw website of webshop SEO-gerichter te maken.
Wil u uw website optimaliseren voor organische zoekresultaten? Wees u er dan van bewust dat de Google Bot tijd nodig heeft om uw website te analyseren en met concurrenten te vergelijken. Het kan enkele weken duren vooraleer u de resultaten opmerkt. Die zijn trouwens niet definitief omdat SEO een constant proces is. U dient er dan ook regelmatig werk in te stoppen om uw score te verbeteren en te behouden.
U kan ervoor kiezen om SEO-optimalisatie aan BREEX Salesmakers uit te besteden. Om u de beste resultaten te kunnen garanderen, volgen we de nieuwste optimalisatietechnieken op de voet. Contacteer ons vrijblijvend als u meer informatie wil over de mogelijkheden.
Behalve een SEO-strategie opzetten, kan het nuttig zijn om op Google te adverteren. U heeft misschien al wel gemerkt dat de eerste zoekresultaten vaak als advertentie gemarkeerd staan. Dat is dus ook een manier om uw website hoger in Google te krijgen. We doen dat aan de hand van SEA (Search Engine Advertisement).
Die werkwijze wordt ook wel eens Google Ads of PPC (Pay per Click) genoemd, respectievelijk naar het programma en de werking ervan. De advertenties werken namelijk met een systeem van opbod. Hoe meer concurrentie er in uw sector wilt adverteren, hoe meer u dus voor uw advertentie zal moeten betalen. U betaalt alleen maar voor de kliks op de link naar uw website. Om een SEA-campagne op te starten, neemt u best deze elementen in acht:
Net als bij SEO kent het Google Bot-algoritme uw advertentie en de landingspagina van uw website een kwaliteitsscore toe. Dat doet het zoal op basis van de relevantie en de gebruiksvriendelijkheid. Hoe beter uw kwaliteitsscore, hoe gemakkelijker u uw advertentie bovenaan de zoekresultaten kan krijgen.
Ook bij Google Ads spelen zoekwoorden een belangrijke rol. Definieer duidelijk op welke sleutelwoorden u wil adverteren. Het kan daarbij interessant zijn te weten welke woorden uw doelpubliek opzoekt.
Aangezien advertenties met een systeem van opbod werken, bepaalt u vooraf best een budget. We spreken hier over een maximaal budget dat u in uw advertenties wil investeren.
Er bestaat niet één sluitende manier om te adverteren. U kan best verschillende opties proberen om te zien welke het beste werken. Door te testen en regelmatig aanpassingen aan te brengen, kan u het resultaat van uw advertentiecampagne verbeteren.
Ook voor SEA kan u op de vakkennis van BREEX Salesmakers vertrouwen. Van advies over uw campagne tot een advertentie opmaken, wij staan klaar om u te helpen. Zo kan u met kwalitatieve Googleadvertenties meer bezoekers op uw website of webshop krijgen. Twijfel niet om ons een bericht te sturen als u verder nog vragen heeft over SEA.
Wil u meer informatie over SEO & SEA?
Zowel SEO als SEA kunnen voor uw onderneming voordelig zijn. Om een keuze tussen die twee strategieën te maken, bekijkt u best de doelstelling van uw campagne. Door gerichte vragen te stellen, kunnen wij uw bedrijf de juiste richting uitsturen. Hieronder vindt u alvast een aantal voorbeelden van die vragen:
SEA is praktisch als u naar directe resultaten streeft. Vanaf uw campagne opgestart is, mag u resultaten verwachten. Zodra u die stopzet, vallen die helaas even snel weer weg. SEO is daarentegen een oplossing op lange termijn. Het duurt langer vooraleer u resultaten opmerkt, maar die zijn wel gemakkelijker te behouden.
Bij SEA zal u meer moeten betalen voor een hoge positie in Google, wat u bij SEO niet hoeft te doen. Baken een duidelijk budget af dat u voor uw campagne kan vrijmaken. Met Googleadvertenties krijgt u wel een beter inzicht in uw resultaten dan bij organische zoekresultaten. U kan die analyseren om uw huidige of volgende campagne te lanceren.
De ene strategie sluit de andere uiteraard niet uit. Door SEO en SEA te combineren, beïnvloedt u het resultaat van uw campagne op een positieve manier. Zo hoeft u met een beter organisch zoekresultaat via SEO minder voor uw advertenties te betalen. SEA leidt dan weer meer bezoekers naar uw website, waardoor uw website betrouwbaarder wordt en uw zoekpositie stijgt.
Heeft u hulp nodig om uw website of webshop op de eerste pagina van Google te krijgen? Reken dan op de diepgaande vakkennis van BREEX Salesmakers. Wij helpen u uw website te optimaliseren of om een advertentiecampagne op poten te zetten. Na afloop maken wij voor u een uitgebreid rapport op, zodat u weet welke impact die actie op uw bezoekersaantal heeft gehad.
U kan bovendien bij ons terecht om een nieuwe website of webshop op maat te laten vormgeven. Wij maken die aantrekkelijk voor uw doelpubliek en optimaliseren die voor Google. Het webdesign ervan stellen we responsief op punt. Zo kunnen gebruikers zowel vanop hun gsm, tablet als desktop er eenvoudig naartoe surfen.
Naast websites, SEO en SEA garandeert BREEX Salesmakers de efficiëntste service. Wij staan steeds klaar om u zo goed mogelijk te helpen en te adviseren. Daarbij beantwoorden we vragen snel en uitvoerig. Wil u meer weten over wat wij voor u en uw onderneming kunnen betekenen? Plan dan zeker een vrijblijvend adviesgesprek in.
Hulp nodig bij het opzetten van een SEO- en/of SEA-campagne?
Kom organisch of door advertenties op de eerste pagina voor zoektermen die relevant zijn voor uw sector. Met SEO, SEA of een combinatie van beide kan u uw positionering in zoekmachines sterk beïnvloeden. Wij helpen u die positie te verkrijgen door doeltreffende SEO- en SEA-campagnes op te stellen, te analyseren en te verbeteren. We focussen ons daarbij voornamelijk op Google, aangezien die zoekmachine veruit de populairste is. Stuur ons gerust een bericht als u benieuwd bent naar onze tarieven.
BREEX is dé referentie voor slimme bedrijfsoplossingen bij ondernemers in de Benelux. Klanten helpen groeien is ons voornaamste doel.