10 tips om uw UX te verbeteren

Naarmate technologie blijft evolueren, worden websites en webapplicaties steeds complexer. Hoewel die ooit eenzijdige en statische middelen waren, zijn ze nu uitgegroeid tot rijke en zeer interactieve tools.

Ongeacht de veranderingen die zijn opgetreden, blijft een aanzienlijk deel van het succes van uw website afhankelijk van één belangrijk punt: hoe gebruikers uw website ervaren. Is uw website waardevol voor hen? Is hij eenvoudig en aangenaam in gebruik? Als we ons voorgaande vragen stellen, spreken we over User Experience, of kortweg UX.

UX maakt gebruikers tevreden door de bruikbaarheid, toegankelijkheid en efficiëntie van uw website te verbeteren. Het is cruciaal om in het achterhoofd te houden dat bezoekers in een fractie van een seconde beslissingen kunnen nemen op basis van verschillende ontwerpelementen.

Uw website vormt de kern van uw commerciële online– en marketinginspanningen. Het is daarom van het grootste belang dat alle kritische ontwerpelementen bij elkaar passen om een aantrekkelijke en waardevolle gebruikerservaring te creëren.

Wil u meer informatie over de werking van UX en hoe u dat concept op uw website of webshop kan toepassen? Contacteer dan de experts van BREEX Salesmakers. Met gericht advies en een uitgebreide vakkennis staan wij voor u klaar.

De zeven factoren van UX

Om de zeven factoren van UX te kunnen definiëren, hanteren we een schema: de UX honeycomb. Die structuur werd ontworpen door Peter Morville en toont aan welke elementen u best combineert om de gebruikerservaring op uw website te verbeteren. Peter is een pionier qua informatiearchitectuur en user experience.

In zijn honeycomb vinden we de volgende factoren terug: 

  • Nuttig

    De inhoud van uw website moet origineel zijn en moet aan minstens één behoefte beantwoorden. Die vereiste vraagt creativiteit, onderzoek naar de behoeften van uw doelpubliek en tests.

  • Gebruiksvriendelijk

    Uw website moet gemakkelijk te gebruiken zijn. Door een degelijke structuur te voorzien, kunnen bezoekers die in één oogopslag begrijpen. Het kan dan ook zeker interessant zijn om daarmee rekening te houden als u een nieuwe website of webshop opmaakt.

  • Aantrekkelijk

    Ontwerpelementen zoals beeld, identiteit en merk worden ingezet om emotie en waardering op te roepen. U kan dus best de voorkeuren van uw afzetmarkt in acht nemen wanneer u kleuren, typografie en andere grafische elementen vastlegt.

  • Vindbaar

    Inhoud moet navigeer– en vindbaar zijn, zowel binnen als buiten uw website. Door duidelijke call-to-actions en een sitemap kan u uw gebruikers eenvoudiger helpen te converteren voor de acties die u hen wil laten uitvoeren. Daarnaast wordt u dankzij SEO (Search Engine Optimisation) beter vindbaar in zoekmachines – en dat voor relevante sleutelwoorden.

  • Toegankelijk

    De inhoud van uw website moet toegankelijk zijn voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking. U kan daarbij best even stilstaan als u een design uitwerkt.

  • Betrouwbaar

    Gebruikers moeten u vertrouwen en geloven wat u vertelt. De kwaliteit van uw website speelt daarbij een rol. Het duurt slechts enkele seconden om een gebruiker op een onbetrouwbare website te verliezen.

  • Waardevol

    Is uw website waardevol voor uw gebruikers? Welke meerwaarde halen ze eruit? Dat zijn vragen die u zich kan stellen om de gebruikerservaring te verbeteren.

U kan zien dat voorgaande factoren inspelen op de cognitieve, de gevoelsmatige en de praktische werking van uw website of webshop. Door die elementen optimaal in uw design en inhoud toe te passen, kan u de ultieme gebruikerservaring voor uw doelpubliek garanderen. U kan zo uw (potentiële) klanten tot actie aanzetten en zo het beste uit uw website of webshop halen.

UX Honeycomb

Het verschil tussen UX & UI

Om een product te ontwikkelen waarvan mensen houden, zijn vaak zowel een uitstekende UI als UX nodig. Beide zijn speerpunten in de levenscyclus van productontwikkeling. Hier volgt een blik op de afzonderlijke aspecten.

UI of user interface verwijst naar de schermen, knoppen, pictogrammen en andere visuele elementen waarmee u in contact komt wanneer u een website, app of ander elektronisch apparaat hanteert. UX refereert aan de volledige interactie die u met een product heeft, inclusief hoe u zich daarbij voelt. Hoewel UI zeker een impact op UX kan hebben, zijn de twee van elkaar te onderscheiden, net als de functie die ontwerpers hebben.

UI- en UX-designers hebben een aantal vaardigheden gemeen, maar elke rol vereist ook zijn eigen unieke vaardigheden. UX-ontwerpers richten hun werk op hoe een gebruiker een product ervaart. Het doel is om producten te maken die functioneel, toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Hoewel de term UX vaak betrekking op digitale diensten (bv. een website of webshop) heeft, kan die ook op niet-digitale goederen en diensten (zoals een koffiekan of een transportsysteem) toegepast worden. Enkele veel voorkomende taken van een UX-designers zijn:

  • Een gebruikersonderzoek instellen om doelen, behoeften, gedragingen en pijnpunten van een productinteractie te identificeren.
  • Gebruikerspersona’s ontwikkelen op basis van specifieke doelgroepen.
  • User journey maps maken om te analyseren hoe een klant met een product omgaat.
  • Wireframes en prototypes bouwen om te bepalen hoe het eindproduct eruit zal zien.
  • Gebruikers testen om ontwerpbeslissingen te bekrachtigen en problemen te identificeren.
  • Samenwerken met betrokken partijen, UI-ontwerpers en developers.

UI-designers creëren de grafische componenten van mobiele apps, websites en apparaten – de elementen waarmee een gebruiker rechtstreeks in aanraking komt. In tegenstelling tot UX, dat op vrijwel elk product of elke dienst van toepassing kan zijn, geldt UI uitsluitend voor digitale producten. Een UI-ontwerper probeert apps en websites zowel visueel aantrekkelijk als gebruiksvriendelijk te maken. Tot de taken van een UI-ontwerper behoren:

  • pagina-indelingen structureren
  • kleurenpaletten & lettertypes kiezen
  • interactieve elementen zoals scrollers, knoppen, dropdowns en tekstvelden ontwerpen
  • betrouwbare wireframes en lay-outs maken om het finale ontwerp te tonen
  • nauw met developers samenwerken om ontwerpen naar een werkend product te vertalen

Wenst u een website of webshop te laten bouwen die rekening houdt met zowel UX als UI? Dan bent u bij BREEX Salesmakers aan het juiste adres. We bespreken de mogelijkheden graag tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Wil u meer informatie over de werking van UX?

Tien aspecten om UX te verbeteren

Tegenwoordig is een website een doeltreffender hulpmiddel dan ooit. Die fungeert immers 24/7 als verkoper die de krachtigste troef van uw marketinginspanningen vormt. Door de snel veranderende digitale trends kan uw website verouderd ogen. Soms moet die dus in een nieuw jasje gestoken worden. Als u dat op een tijdbesparende en budgetvriendelijke manier wil doen, kan u hieronder tien aspecten ontdekken om de UX van uw website te verbeteren:

  1. Los 404-pagina’s op

    Er is niets zo frustrerend als op een link klikken die naar een foutmelding leidt. Hoewel die pagina’s uw positie binnen zoekmachines niet rechtstreeks beïnvloeden, maken ze uw website minder gebruiksvriendelijk en betrouwbaar. Gebruikers die op zo’n 404-pagina terechtkomen, sluiten de website in kwestie vaak af. Controleer dan ook regelmatig of er problemen zijn om zo 404-pagina’s te vermijden.

  2. Verbeter de laadsnelheid van uw website

    Naast 404-pagina’s is de laadsnelheid van een website de grootste oorzaak van frustraties bij gebruikers. Houd die daarom zo kort mogelijk. Door onder meer afbeeldingen in een kleiner formaat op te slaan of nutteloze CSS- en JS-code te verwijderen, kan u uw website aanzienlijk versnellen.

  3. Maak uw website responsief

    Zoals reeds vermeld, maken toegankelijkheid en aantrekkelijkheid deel uit van de zeven UX-factoren. U kan daarop inspelen door uw website of -shop responsief te maken. Dat betekent dat het design ervan zich aanpast naargelang u die op een computer, tablet of gsm opent.

  4. Bewaar de samenhang tussen de pagina’s op uw website

    Door de samenhang tussen de verschillende pagina’s op uw website te bewaren, vormen die een coherent geheel. U kan die consistentie naar uw andere marketingkanalen doortrekken, zoals e-mails of sociale media. Zo herkennen (potentiële) klanten uw naam en onderneming vlotter en zullen ze sneller tot actie overgaan.

  5. Zorg voor goed ontworpen & geschreven kopteksten

    Voor uw (kop)teksten moet u nagaan wat uw potentiële klanten zoeken. Trefwoorden in de titels verwerken, is nuttig om uw boodschap kracht bij te zetten en het gewenste publiek aan te spreken. Zoekmachines kennen doorgaans meer waarde toe aan kopteksten dan aan de overige inhoud, waardoor de juiste titel kiezen en die laten opvallen uw vindbaarheid aanzienlijk kan verbeteren. Bovendien leiden kopteksten de gebruiker door de website, zodat hij of zij moeiteloos door de website navigeert en de inhoud vindt die hem of haar interesseert.

  6. Voorzie voldoende witruimte

    Hoewel u misschien elke vrije plaats op uw website zou willen gebruiken om uw producten of diensten te adverteren, is het cruciaal om voldoende witruimte te voorzien. Door dat te doen, worden uw teksten beter leesbaar en staan de elementen rond de tekst in de kijker. Witruimte doet uw website daarenboven fris en modern ogen.

  7. Maak uw hyperlinks extra zichtbaar

    Door links in uw website te verwerken, wordt die vindbaarder en kunnen gebruikers gemakkelijker doorheen uw website navigeren. U kan de links laten opvallen door die te onderlijnen of een andere kleur te geven. Zo zullen bezoekers meer geneigd zijn om erop te klikken.

  8. Gebruik opsommingen voor belangrijke informatie

    Door middel van bullet points groepeert u alle gewenste informatie in een korte tijd: voordelen, hoe u een probleem oplost en de belangrijkste kenmerken van uw product/dienst. U hoeft trouwens niet voor traditionele opsommingspuntjes te kiezen. Met een origineel icoontje, al dan niet ondersteund door een afbeelding of een boodschap, helpt u de lezer verder. Zo isoleert u de voornaamste punten zonder dat de bezoeker zich in terminologie of details verliest.

  9. Zet in op afbeeldingen

    Gebruikers worden steeds slimmer en beoordelen websites van bedrijven vaker voordat ze beslissen of ze de website verder willen bekijken. Wanneer iemand uw website voor het eerst bezoekt, herkent hij of zij in een oogopslag een stockfoto. Zo’n foto vermindert vertrouwen en wekt de indruk generiek te zijn. Hoewel stockfoto’s een hoge kwaliteit hebben, slagen ze er niet in een connectie tussen uw gebruikers en uw merk te vormen. Beter is om het unieke karakter van uw onderneming te accentueren.

    Uiteindelijk kan geen enkele stockfoto uw merk, diensten en producten overbrengen zoals u dat wil. Enkel uw eigen beeldmateriaal kan dat terwijl het uw potentiële klant duidelijk aanspreekt. Gebruik afbeeldingen strategisch en plaats ze in uw website om de inhoud te ondersteunen, op voorwaarde dat ze relevant en origineel zijn.

  10. Voorzie heldere call-to-actions

    Een call-to-action overtuigt gebruikers om een specifieke actie te ondernemen. Denk aan zich voor een nieuwsbrief inschrijven of een product kopen. Vaak worden daarvoor actieknoppen ingezet. Door die met een opvallend design van de andere inhoud te onderscheiden, doen gebruikers wat u van hen verwacht.

Wil u meer informatie? Lees dan zeker ook onze blog over call-to-actions en hoe u die opstelt.

Wil u UX laten toepassen op uw website of webshop?

Uw nieuwe website met UX

Op zoek naar UX-designers om uw nieuwe website of webshop te laten ontwerpen? Vertrouw uw project dan aan het team van BREEX Salesmakers toe. Om zeker te zijn dat uw website of webshop aan uw eigen behoeften en die van uw doelpubliek voldoet, zitten wij graag met u samen. We bespreken dan de opties om uw nieuwe website of webshop (incl. UX) volledig op maat te bouwen. Als u meer informatie over onze werkwijze wil, kan u ons gerust aanspreken. Wij beantwoorden weldra al uw vragen.