Een doeltreffende CRO-campagne: wat, waarom & hoe?

CRO of Conversion Rate Optimalisation is een onlinemarketingstrategie waarbij het percentage websitebezoekers die een bepaalde actie uitvoeren verhoogd wordt. Met andere woorden dient CRO-marketing om uw conversies te verbeteren.

Wat is een conversie?

Een conversie is een marketingterm waarmee we een actie beschrijven die we willen dat de gebruiker uitvoert. Het aantal conversies van een bedrijf hangt af van de doelstellingen (KPI’s) dat dat specifieke bedrijf stelt. We delen de conversies daarom op in verschillende categorieën. Hieronder vindt u een aantal voorbeelden van acties voor elke categorie:

Macroconversies:

  • producten op een site aankopen
  • een offerte aanvragen
  • zich op een dienst abonneren

 

Microconversies:

  • zich voor e-maillijsten aanmelden
  • een account aanmaken
  • een product aan een winkelwagen toevoegen

 

Bovenstaande KPI’s of kritieke prestatie-indicatoren (Key Performance Indicators in het Engels) zijn erg voordelig voor uw bedrijf, of ze nu rechtstreeks voor een hoger inkomen zorgen of de interactie met uw websitebezoekers verbeteren. Heeft u advies nodig om een efficiënte CRO-strategie op te zetten? Stuur de experts van BREEX Salesmakers dan een bericht.

Conversion Rate Optimalization 01

Voordelen van CRO voor uw bedrijf

  •   meer omzet genereren
  •   meer waarde aan huidige klanten bieden
  •   gebruikerservaringen verbeteren
  •   uw merkbekendheid en -affiniteit verbeteren

Hoe berekenen we een conversiepercentage?

CRO is belangrijk voor elke website of webshop. Want hoe groot of gevestigd uw bedrijf ook is, u wilt uw websitebezoekers in kwalitatieve leads, klanten en brand advocates omzetten. U wilt dat echter op de effectiefste, impactvolste en betrouwbaarste manier doen.

We beginnen daarbij met het conversiepercentage te berekenen. Het conversieratio berekenen we door het aantal conversies door het aantal websitebezoekers te delen en dat getal met 100 te vermenigvuldigen om een percentage te verkrijgen.

Enerzijds kunt u dat percentage algemeen voor alle conversies meten. Anderzijds kunt u dat proces voor elke conversiemogelijkheid op uw website (inschrijvingen voor uw nieuwsbrief, aankopen, offerteaanvragen, enz.) herhalen. Zorg ervoor dat u alleen het aantal bezoekers telt op de webpagina’s waar die mogelijkheid vermeld staat.

Heeft u advies nodig om uw conversiepercentage te berekenen? Bij BREEX Salesmakers helpen wij u graag verder. Contacteer onze onlinemarketingspecialisten vandaag nog.

Welke pagina’s kunt u best met CRO optimaliseren?

Er zijn vier plaatsen op uw website waar CRO de beste resultaten kan bieden:

  1. De homepagina

De homepagina is normaal gezien de eerste pagina die uw bezoekers zien. Die pagina geeft dus een eerste indruk van uw website (en van uw bedrijf). Het is daarom de ideale pagina om uw conversie optimalisatie op te starten. De homepagina biedt ook een kans om die bezoekers op uw website te houden en ze verder in uw website te leiden. U kunt dat doen door links naar productinformatie te benadrukken, een gratis aanmeldingsknop te laten verschijnen of zelfs een chatbot in te bouwen. Die kunnen bezoekers op elk moment van hun surfervaring gebruiken om vragen te stellen.

  1. Prijspagina’s

De prijspagina van een website kan voor veel websitebezoekers het beslissende punt zijn. CRO kan een prijzenpagina helpen om bezoekers in klanten te converteren door prijstabellen aan te passen (bv. prijs per jaar vs. prijs per maand) en productkenmerken te beschrijven die bij elke prijs horen. Het principe is tot slot geschikt om een eenvoudig (pop-up) contactformulier toe te voegen.

  1. Blog

Een blog is belangrijke opportuniteit om veel conversies uit uw website te verkrijgen. Naast relevante en actuele content over uw industrie of bedrijf publiceren, kunt u uw blog gebruiken om lezers naar leads te converteren. Dat doet u door call-to-actions doorheen de blogartikelen toe te voegen. U kunt de producten die u aanbied in uw tekst vermelden en linken zodat uw lezers deze kunnen aankopen of lezers vragen om zich te registreren om een gratis e-book te ontvangen.

  1. Landingspagina’s

Voor specifieke campagnes, waaronder advertenties op Google, kan het interessant zijn om landingspagina’s aan uw website toe te voegen. Het doel van deze pagina is om de juiste personen te overtuigen en niet om zo veel mogelijk bezoekers op uw pagina te verkrijgen. Aangezien landingspagina’s inherent zijn ontworpen om mensen tot een actie aan te zetten, is het logisch dat zij het hoogste gemiddelde conversiepercentage hebben van alle inschrijvingsformulieren.

 

Heeft u interesse in een website of webshop?

Een CRO-strategie opstellen

Nu u weet welke pagina’s op uw website best geoptimaliseerd worden, kunt u een CRO-strategie opzetten. We hebben voor uw conversieoptimalisatie een stappenplan uitgestippeld, zodat we u gemakkelijk door het proces kunnen begeleiden:

Stap 1: Bepaal de conversie(s)

Om een doeltreffende CRO-strategie op te stellen, kunt u best bepalen op welke KPI’s of conversies u wilt focussen. Zo kunt u een gerichte campagne opstellen en die conversies sterk verbeteren. Hieronder vindt u een aantal voorbeelden van KPI’s:

  •         zich inschrijven voor een nieuwsbrief
  •         producten in de winkelwagen plaatsen of aankopen
  •         een offerte aanvragen
  •         een account aanmaken

Stap 2: Het opstellen van een buyer persona

Door een duidelijk beeld van uw klanten te creëren, kunt u uw campagne aan het doelpubliek aanpassen dat de meeste kans heeft om te converteren. Daarvoor kunnen de volgende klantengegevens van pas komen:

  •     demografie (leeftijd, geslacht, inkomensniveau)
  •     psychografie (houding, ambities)
  •     geografie (locatie, plaatsen)
  •     interesses
  •     beroepen
  •     gedrag
  •     prioriteiten

Stap 3: Uw huidige conversieproces analyseren

Zoals eerder vermeld, is het doel van CRO om het aantal conversies op uw website te verhogen. Dat doen we door te achterhalen waarom bezoekers afhaken voordat ze converteren. Met een specifieke CRO-strategie proberen we die redenen, ook drempels genoemd, weg te werken. Hieronder lijsten we de meest voorkomende drempels voor u op:

  •     te weinig of onduidelijke call-to-actions (actieknoppen)
  •     gedateerd webdesign
  •     trage laadsnelheid
  •     uw website is niet gebruiksvriendelijk

Stap 4: CRO-tests

Eens u de drempels van uw website heeft bepaald, kunt u er een oplossing voor zoeken. Dat doet u door te testen. Bij een CRO-test worden elementen op uw website toegevoegd, herschikt en opnieuw ontworpen om uw conversies te maximaliseren. Verschillende CRO-tests kunnen bijvoorbeeld gericht zijn op tekst optimaliseren, elementen uit het webdesign aanpassen of verplaatsen of de lengte van koppen bepalen. Houdt er wel rekening mee dat uw testen een bepaalde tijd moeten lopen om een representatief resultaat te bekomen. We raden u aan deze minstens een maand te laten lopen. Om die conversieoptimalisatie-tests uit te voeren, gebruiken we twee verschillende technieken:

  •     A/B-tests testen twee versies van de pagina die u optimaliseert, maar veranderen slechts één variabele (bijvoorbeeld het lettertype). Zo kunt u precies vaststellen welke elementen de conversie verhogen of verlagen.
  •     Met een MVT, of multivariabele test, kunt u meerdere variabelen voor verschillende versies van één pagina tegelijk testen. Het is net of u meerdere A/B-tests tegelijk uitvoert.


Overweeg alle mogelijkheden voordat u de tests uitvoert.

Stap 5: Conclusie

Wat was de conclusie van uw tests? Zijn uw conversies gestegen? Kunt u bewijzen dat die dankzij de aanpassingen gestegen zijn? Niet alle tests zullen slagen, maar ook daaruit kunt u leren. Zo kunt u voor een volgende CRO-campagne efficiënter te werk gaan en zo uw resultaten verbeteren.

Stap 6: Continu proces

CRO is een continu proces van verbetering. Door regelmatige aanpassingen uit te voeren (of te testen), leert u bij over uw conversies en verhoogt u uw CRO.

Wilt u een doeltreffende CRO-campagne laten opstellen? BREEX Salesmakers verstrekt u met plezier advies. Stuur ons gerust een bericht. Wij beantwoorden zo snel mogelijk al uw vragen.

Het verschil tussen CRO & SEO

CRO en SEO (Search Engine Optimalisation) zijn beide belangrijke onderdelen van een digitale marketingstrategie. De twee principes zijn daarbij complementair. SEO heeft als doel om meer bezoekers naar uw website te leiden door de vindbaarheid ervan te verhogen. Daarna kan CRO gebruikt worden om die bezoekers te laten converteren.

CRO-marketing bestaat uit verschillende wijzigingen in SEO-gerelateerde strategieën aanbrengen, zoals on-page verbeteringen. Die verbeteringen zullen helpen om de betrokkenheid, de hoeveelheid tijd die bezoekers op uw website doorbrengen, conversies en omzet te verhogen.

Wanneer u wijzigingen in het ontwerp van uw website (koppen, lettertype, inhoud, zoektermen, enz.) aanbrengt, creëert u niet alleen een eenvoudiger pad voor uw klanten, maar implementeert u ook SEO-vriendelijke tactieken die een directe en positieve invloed op uw ranking in zoekmachines hebben.

Hieronder vindt u enkele technieken die zowel de CRO als de zoekmachineoptimalisatie op uw website verbeteren:

  •   verbeterde laadsnelheid van uw website
  •   gebruiksvriendelijke & overzichtelijke pagina’s
  •   regelmatige updates van inhoud & ontwerp
  •   duidelijke & relevante koppen

 

Wilt u meer informatie over CRO of dergelijke oplossingen?

5 tips om uw CRO te verbeteren

  1. Versterk uw content met USP’s (Unique Selling Points of unieke karakteristieken die uw bedrijf aan uw klanten aanbiedt).
  2. Verbeter uw gebruiksvriendelijkheid.
  3. Leer meer over uw gebruikers.
  4. Optimaliseer uw teksten & zorg voor duidelijke acties.
  5. Experimenteer!

Advies nodig om uw CRO-campagne op te stellen?

Heeft u advies nodig om een werkende CRO-campagne op te zetten? Reken dan op de vakkennis en ervaring van ons gespecialiseerde onlinemarketingteam. Door CRO op uw website toe te passen, heeft u meer tijd voor uw geconverteerde klanten. Contacteer ons voor meer informatie over Conversion Rate Optimalisation.